Rådhuset Östersund. Foto: Ann-Louise Rönestål Ek/SR Jämtland
Vinterstaden som varumärke för Östersunds kommun ska bytas ut. Foto: Ann-Louise Rönestål Ek/Sveriges Radio
Samhälle

Kommunen letar nytt varumärke för Östersund

Kommunikationschef: Det vi letar efter är Östersunds identiet och själ.
1:12 min

I tio år har Vinterstaden varit synonymt med Östersund. Nu vill kommunen och Destination Östersund förnya stadens varumärke genom att ta hjälp hjälp av invånarna.

– Det vi letar efter är Östersunds identitet och själ. Vad är det som är speciellt med Östersund och vad är det vi ska lyfta fram?, säger Eva Larsson, kommunikationschef på Östersunds kommun.

Vinterstaden är verkligen något som satt sig, vill ni inte att vi använder det längre?

– Jag tror att delar av det vi menar med Vinterstaden kommer att leva kvar. För vi är duktiga på massa saker som ryms inom det begreppet. Men vi behöver bredda det här. Vi kan inte bara vara Vinterstaden, säger hon.

Varför är det viktigt men en image?

– Vi vill att inflyttare, studenter, besökare och företagare ska välja Östersund. Då måste vi vara förknippade med något positivt, säger hon.

Invånare i Östersund kommun kan själva komma med förslag om namn via kommunens webbsida.

I februari nästa år ska kommunen tagit fram ett förslag som ska förnya stadens varumärke.

Vad tycker du är ett bra varumärke för Östersund? Mejla oss!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".