En funktionshindrad kliver in i bil från rullstol.
Östersunds kommun rutiner kring klagomål om färdtjänst kritiseras i en revisionsrapport. Foto: Gorm Källestad/ TT
Färdtjänst

Östersunds kommun har brustit i rutinerna för klagomål om färdtjänst

3:04 min

Östersunds kommun saknar rutiner för klagomål om färdtjänst som kommer in till taxibolaget, det visar en granskning som P1-programmet Kaliber gjort.

I en revisionsrapport från augusti 2016 ifrågasätts Östersunds kommuns rutiner just när det gäller klagomål om färdtjänst som kommer in till taxibolaget.

Enligt rapporten kunde inte kommunen redovisa ett enda klagomål och inte heller statistik kring klagomål som kommit in den vägen.

– Vi fick synpunkter vid revisionen om att vi borde styra upp kontrollen av det här. Det har vi tyvärr inte hunnit gjort. Det är vi väldigt ledsna för. Det är också i och med personalbyten och chefsbyten inte har prioriterats. Det här är självklart ett område som vi ska ta tag i så fort som möjligt, säger Maria Boberg, tillförordnad chef för samhällsbyggnadsförvaltningen i Östersund

Varför har ni inte prioriterat det?

– Det är andra saker som har prioriterats högre, säger hon.

Känner ni er trygga idag med den färdtjänst som ni levererar?

– Ja det gör vi, säger Maria Boberg, tillförordnad chef för samhällsbyggnadsförvaltningen i Östersund.

I ett pressmeddelande som skickades ut i dag, måndag, skriver Östersunds kommun att man brustit i rutinerna och att de nu ska ses över.

Vill du höra hela Kalibers program kan du göra det via appen Sveriges Radio Play eller här på Kalibers sajt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista