Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Trafik

Kritik över gång- och cykelväg längs Rödövägen

Rödöbo: Norra sidan av vägen är livsfarligt
2:43 min
Man vid trafikkorsning
1 av 2
Bo Yngve Nilsson vid en av de korsningar som han menar är trafikfarliga och som kunnat undvikas om vägen låg på södra, istället för norra, sidan av Rödövägen. Foto: Caj Källmalm/Sveriges radio
Landsbygdsväg skyltad mot Frösön
2 av 2
Här längst Rödövägen planerar Trafikverket att lägga en gång- och cykelväg. Planen är att lägga den på vänster sida men en grupp Rödöbor tycker att den borde ligga på höger sida istället eftersom det är säkrare och består till största del av outnyttjad jordbruksmark. Foto: Caj Källmalm/Sveriges radio

En grupp Rödöbor kämpar just nu mot Trafikverkets planer att lägga en blivande gång- och cykelväg på norra sidan av Rödövägen då de anser att detta är fel sida.

Medan norra sidan har ett flertal anslutningar till Rödövägen, däribland väg 615 från Krokom och Dvärsätt, består södra sidan i huvudsak av jordbruksmark där det större delen inte brukats på 20 år, säger Rödöbon Bo Yngve Nilsson.

– Här på norra sidan är det totalt livsfarligt när tunga fordon, traktorer och liknande ska passera över gång- och cykelvägen när det på andra sidan är skyddat. Där finns det tre överfarter medan norra sidan har åtta överfarter och flera är allvarliga, så varför Trafikverket bedömer den som mer trafiksäker kan jag inte förstå.

Bo-Yngve Nilssons förslag är därför att den del av gång- och cykelvägen som ligger på Östersundssidan av infarten mot skolan och kyrkan flyttas till södra sidan. Men han reagerar även över hastigheten på vägen och säger att nuvarande hastighet på 80 kilometer i timmen är för hög.

– För mig är det egentligen ingen lösning att få en gång- och cykelväg när hastigheten är så här hög, säger han.

Dessutom påpekar Bo-Yngve Nilsson att många av de färdmål som finns i Rödön ligger på just södra sidan av byn och att det är där det i första hand byggs nya bostäder.

– Många barnfamiljer kommer flytta till södra sidan så att Trafikverket säger att det bor mest barn på norra sidan är ju inte heller ett argument. Dessutom ska väl den här gång- och cykelvägen inte bara vara till för oss som bor på Rödön. Många från Östersund cyklar till Rödön på sommaren och ska i första hand till det som ligger på södra sidan, säger Bo-Yngve Nilsson.

Trafikverkets projektledare Samuel Nilsson säger att man prioriterar att bygga gång- och cykelvägar på en och samma sida längst hela sträckan och eftersom de flesta bor på norra sidan blir det trafiksäkrare att anlägga den där.

– Vi gör bedömningen att det blir säkrare att passera anslutningar från i första hand gårdsplaner och liknande än att man ska korsa Rödövägen som är en skyltad 80-sträcka.

Trafikverkets planer går att lämna synpunkter på tills senast på fredag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".