man sitter bredvid julgran
Psykologen Per Bengtsson ger tips inför julhegen Foto: Anneli Johansson/Sveriges Radio (bilden är ett montage)
Julstress

Psykologens tips inför julen

"Välj det som verkligen betyder något"
8:56 min

Det är bara några dagar till julafton. Känner du av julstressen, julpressen eller jultristessen? Psykolog Per Bengtsson ger oss tipsen så vi finner julefrid.

Julen innebär många olika känslor och krav både från omgivning och dig själv.  Psykologen Per Bengtsson tipsar om hur du ska hantera kraven och må bra.

- Fundera över vad som är extra viktigt och vilka personer som är viktiga för dig, föreslår psykologen Per Bengtsson.

Det är också många som känner sig ensamma under julen och det kan bero på många olika saker. Långa avstånd till familjen, osämja eller att det inte finns några anhöriga kvar.

Det är ofta belagt med stor skam att stå utanför den sociala samvaron, men det är bra att våga prata om sin ensamhet.

– Det är viktigt att försöka komma över tröskeln och utmana sig att våga ta kontakt med andra, för då finns en möjlighet till bra resultat, säger psykologen Per Bengtsson avslutningsvis.

 

Psykologens råd för en bättre jul

  •  Ta dig tid och tänk efter vad som är viktigt för dig och vilka personer är viktiga för dig?

  • Dra dig till minnes ett bra tillfälle från en tidigare jul - vilka kvaliteer fanns med

  • Berätta om din ensamhet.

  • Var modig och bjud in dig själv till vänner
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".