Bränslepump
Nytt år - högre bränslepris till följd av högre skatt. Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio
Kommunikationer

Höjd skatt ger dyrare bränsle på det nya året

Från och med det nya årets första dag höjs skatten på drivmedel. Bensin och diesel blir 30 respektive 27 öre dyrare per liter.

Beroende på hur mycket man kör blir årsförbrukningen för den genomsnittliga bilföraren allt mellan ett par hundra kronor till en tusenlapp dyrare.

Ledande bensinbolag höjer priset nästan lika mycket, 29 öre per liter bensin och 26 öre per liter diesel.

Efter höjningen är riktpriset för en liter 95-oktanig bensin på bemannade stationer 14:76 kronor. Priset på diesel är 14:81 kronor per liter.

Skattehöjningarna från årsskiftet är ett led i regeringens beslut 2015 om en årlig skattehöjning på drivmedel, som betyder att priset varje år ökar med inflationen plus två procentenheter.

Alla kan inte cykla eller ta tunnelbana

Första gången regeringens höjda skatt på bensin och diesel fick effekt var årsskiftet 2015/2016. Då höjdes bensin och diesel med 60 respektive 66 öre inklusive moms.
Vid årsskiftet 2016/2017 låg samma siffror på 24 öre respektive 21 öre.

– Jag förstår inte att Miljöpartiet straffbeskattar glesbygden på det här sättet. I Stockholm kan man cykla och åka tunnelbana, men så ser ju inte resten av Sverige ut, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.
Regeringen beslutade 2015 om den årliga skattehöjningen på drivmedel, som betyder att priset varje år ökar med inflationen plus två procentenheter.

Världens högsta bränsleskatter

– Oljepriset har sjunkit sedan valet och dessutom sitter vi i regering med Miljöpartiet och får både ge och ta, sade finansminister Magdalena Andersson (S) på presskonferensen före nyårshelgen, där skattehöjningen tillkännagavs.
Bertil Moldén anser inte att de nya skattenivåerna är rimliga.

– Det här innebär att Sverige får världens högsta bränsleskatt på bensin och diesel inom ett till två år.
Han tror inte heller att skatteökningen får någon egentlig effekt på hur ofta människor väljer att ta bilen. Han säger att människor i stället kommer att byta till mer energisnåla bilar för att på så vis kompensera för ökade bensinkostnader.

TT: Är inte det en positiv effekt av skatten?

– Vi behöver byta ut vår bilpark. Men man kan välja på piska eller morot. Ta Norge som exempel, de ger stimulanser till dem som väljer elbilar. Sådana satsningar behöver inte kosta så mycket pengar för stat, kommun eller landsting.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista