En busschaufför som kör buss.
Bilden har ingenting med bussolyckan i Sveg att göra. Foto: Johan Pettersson/Sveriges Radio
Bussolyckan i Härjedalen

Utredare ifrågasätter lagen om kör- och vilotider efter bussolyckan

1:48 min

Busschauffören följde reglerna om kör-och vilotider, enligt Statens haverikommission. Men utredningsordförande Helene Arango Magnusson ifrågasätter hur reglerna är utformade med hänsyn till nattarbete.

På torsdagen blev Statens haverikommission färdig med sin utredning av bussolyckan i Sveg. Utredningen visar att föraren med största sannolikhet var påverkad av trötthet under körningen. Men enligt haverikommissionen följde busschauffören gällande regler kring kör-och vilotider.

Helene Arango Magnusson, utredningsordförande på Statens haverikommission, ifrågasätter hur reglerna är utformade med hänsyn till nattarbete.

– Just kör- och vilotidsreglerna kan innebära en falsk trygghet. Man tror att man kör säkert om man följer de reglerna. Något vi vill förmedla är att de särskilda riskerna med nattarbete har inte beaktats i någon högre grad när man har fastställt de här kör-och vilotidsreglerna, säger Helene Arango Magnusson. 

Haverikommissionen har också lämnat rekommendationer till regeringen gällande just regler kring kör-och vilotider.

– Det pågår en översyn av kör- och vilotidsreglerna. I det arbetet vill vi att regeringen tar med den här aspekten, att man i det nya regelverket ska särskilt beakta de risker som det innebär med nattarbete, säger hon. 

Relaterat

Mer om Bussolyckan i Härjedalen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".