Liv Johnsson från Östersunds judoklubb visar hur du ska ramla rätt om du halkar.
Liv Johnsson från Östersunds judoklubb visar hur du ska ramla rätt om du halkar. Foto: Johanna Svensson/ Sveriges Radio
Halka

Så ramlar du rätt för att undvika skador vid halka

1:34 min

Att vara avslappnad, rulla in huvudet mot kroppen och inte ta emot dig med händerna, det är tipsen som Östersunds judoklubb ger för att falla rätt om du halkar.

– Det handlar mycket om att vara avslappnad. Det krävs träning för att kunna vara det för att det vanliga är att man spänner sig ute på isen. Då blir det lätt att man tar emot sig med händerna. Vi rullar ner istället och håller upp huvudet för att inte slå i det, säger Jone Johnsson, tränare från Östersunds judoklubb.

Ni som ramlar massor, är ni bra på att ta halkan också? 

– När det händer så är man så van att falla ordentligt att det blir automatiskt att man kör falltekniken, säger Liv Johnsson. 

 Svenska Judoförbundet i Sverige håller kurser i fallteknik på olika arbetsplatser runtom i Sverige för att minska skadorna vid fallolyckor.

Kan man öva hemma för att minimera skador? 

– Det enklaste är att börja sittandes på golvet och rulla baklänges och samtidigt tänka på att hålla hakan mot bröstet för att inte slå i huvudet och rulla. Sen därifrån kan man sitta på huk och rulla baklänges, säger Jone Johnsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista