INTERN RAPPORT

Luftfartsverkets fjärrstyrningsprojekt blir 60 miljoner dyrare

2:52 min

Luftfartsverkets projekt med fjärrstyrd flygledning har blivit kraftigt försenat – och fördyrat. Prislappen väntas bli 60 miljoner högre än beräknat.

Det visar en intern rapport vars innehåll P1-programmet Kaliber tagit del av.

Förseningarna beror enligt rapporten till stor del på att myndighetens samarbetspartner Saab.

Men Ulf Thibblin, som är teknisk direktör på Luftfartsverket, vill inte peka ut Saab som särskilt ansvariga för förseningen.

– Det är en del. Men att hänga ut den som den enskilt stora delen, det vill jag inte göra. Utan det är snarare de här många olika delarna som samverkar.

Det var 2015 som svenska Luftfartsverket blev första aktör i världen att leda flygtrafik på distans, med hjälp av kameror. Och numer flygleds Örnsköldsvik och Sundsvalls flygplatser från en och samma central.

Därefter har Luftfartsverket velat expandera och införa tekniken också på statliga bolaget Swedavias flygplatser i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö. Tanken är att flygledning där ska ske på distans ifrån Stockholm.

Förhoppningen har varit att de här investeringarna ska leda till att Luftfartsverket och deras samarbetspartner, försvarskoncernen Saab, i framtiden ska kunna sälja tekniken utomlands.

Projektet har dock varit omstritt. Tekniken har godkänts och används nu skarpt, men piloter och flygledare har ändå uttryckt oro över att systemet med fjärrstyrning fortfarande är sårbart.

Kaliber kan nu avslöja att projektet blivit omkring ett år försenat, och att en viktig anledning är att Saab inte i tid lyckats leverera dataprogram som behövs till tornen. Johan Klintberg, vd för Saabs ansvariga dotterbolag, säger att de har haft svårt att rekrytera den kompetens de behöver.

– Och framförallt då på mjukvaruingenjörer som har varit en otroligt trång sektor.

Nu räknar man med att kostnaderna för projektet kommer att öka påtagligt, enligt Luftfartsverkets rapport. Budgeten var från början satt till omkring en kvarts miljard kronor – men nu står det klart att de pengarna inte kommer att räcka. Enligt rapporten räknar man nu med ytterligare 58 miljoner, något som delvis beror på Saabs förseningar, delvis på andra oförutsedda kostnader.

Ulf Thibblin på Luftfartsverket vill inte bekräfta sifforna – enligt honom så är det för tidigt att säga hur dyr förseningen kommer att bli.

– Det blir förseningar, det blir några fördyrningar. Men exakt hur stora de kommer att vara och hur väl vi kommer att kunna jobba ifatt och minska kostnaderna det kan vi inte säga än. Det är för tidigt. Det är min bedömning, säger Ulf Thibblin.

Av rapporten framgår också att Luftfartsverket oroligt för att projektet kan komma att drabbas av ännu fler förseningar, och därför vill att Saab ska betala ”kännbara viten” om de bryter den nya tidsplanen.

Dessutom vill man ha ett billigare pris från Saab för att kompensera för de ökade kostnader som förseningen innebär. Men Luftfartsverket tror att förhandlingarna med Saab om det här kommer att bli besvärliga, då ”de reella påtryckningsmöjligheterna för LFV är små.”

Men det här vill inte Ulf Thiblin kommentera.

– Vi kan inte kommentera den typen av frågor när vi har kommersiella uppgörelser, säger Ulf Thibblin, teknisk direktör på Luftfartsverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista