ÖVERTÄNDA MATCHATTITYDER

Unga utsätts för kränkningar i digitala spel

1:53 min

Den digitala spelvärlden är okända för många vuxna medan den uppväxande generationen skaffat sig både vanor och ovanor. Tjejer verkar dessutom vara mer utsatta.

Verbala kränkningar är ett utbrett problem inom den digitala spelvärlden.

Nästan var tredje spelare i åldern 13-19 år har själv blivit utsatt och varannan ung spelare har sett andra drabbas, visar en ny Novus-undersökning gjord på uppdrag av Friends.

18-åriga Maja Willén i Östersund är inte ensam om att spela digitala spel. Hela 80 procent av barn och unga i Sverige gör det.

– Ofta när man spelar själv och inte i lag med andra spelare som man kan bli utsatt, säger Maja Willén.

Det vanligaste är kränkande meddelanden och kommentarer.

Erik Eliasson, ansvarig för Östersunds fotbollsklubbs e-sportprojekt märker att den uppväxande generationen redan från mycket unga år spelat mycket dataspel och då blir det ibland en matchattityd.

– Särskilt om en nybörjare vinner över en rutinerad spelare kan det bli kränkande kommentarer. Eller om det är en tjej.

Erik Eliasson säger det är svårt att komma åt problemet. ÖFK prioriterar själva spelet och man har inte ekonomi att jobba med attityderna. Särskilt för unga spelare är föräldrarna viktiga, även om föräldern är okunnig.

– Sitt bredvid och försök sätta dig in i spelet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista