Inga turismsatsningar i Alliansens budget

Turismsatsningar saknas i Alliansens budgetmotioner. Det hävdar Nils Carlsson, ordförande i Svensk Turism AB. Han jämför det med regeringens förslag i vårbudgeten att höja anslagen för turistfrämjande arbete. Samtidigt välkomnar Nils Carlsson Alliansens förslag på kraftigt sänkta arbetsgivaravgifter i den privata tjänstesektorn.

I vårbudgeten föreslår regeringen att anslagen för turismfrämjande arbete höjs med 10 miljoner per år, i tre år. Men även det är för lite, enligt Carlsson.

Sverige satsar internationellt sett väldigt lite på marknadsföring. Vi lägger cirka 10 kronor/svensk på turistmarknadsföring, medan motsvarande satsning hos våra nordiska grannar ligger på mellan 30-50 kronor/medborgare. Och i Irland hela 200 kronor.

Att satsningarna lönar sig märks till exempel genom att Danmark härom året hade 56 procent utländska gästnätter, att jämföras med Sveriges 23 procent. Det hävdar Nils Carlsson, Svensk Turism AB.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".