Barnen i Skolan 4: Inkluderas till varje pris?

Torsdag 1 mars 11.03 & 20.03, fredag 2 mars 23.30

Elever med funktionsnedsättning ska inkluderas i den vanliga skolan. Det betyder att de ska gå i vanlig klass, och har rätt till stöd för att kunna följa undervisningen. Men skolan tar ofta inte sitt ansvar. I praktiken får många elever betala ett högt pris i form av ensamhet och dåliga betyg.

Nicolina Pernheim går i nian i Fiskebäcksskolan i Göteborg.  Nicolina är synskadad. På låg- och mellanstadiet gick hon ofta hem till klasskompisar efter skolan.  Hon hade en engagerad lärare, som såg till att Nicolina fick alla hjälpmedel hon behövde för att kunna följa med i undervisningen. Läraren påminde också kompisarna när de t ex glömde bort att Nicolina inte såg vart de sprang på rasten.

Men i sjuan förändrades allt. Nicolina fick många olika lärare, som inte förstod vad det innebar att ha en synskadad elev. Lärarna glömde bort enkla saker, som till exempel att de måste förklara i ord vad de skrev på tavlan. I början sa klasskamraterna ifrån till lärarna att de måste förklara så att också Nicolina förstod. Men snart slutade klasskamraterna protestera. Ungefär samtidigt blev Nicolina alltmer ensam.

Nicolina och hennes föräldrar fick förklara om och om igen vilket stöd hon behövde. Nu går Nicolina i nian. Efter två och ett halvt år fungerar skolarbetet igen. Men kompisarna har försvunnit.

- Det är ingen i klassen som är dum, säger Nicolina. Men vi umgås inte. Och jag inte att de ska vara med mig, om de inte vill.

Hör Nicolina och andra elever med funktionshinder berätta om hur talet om en skola för alla fungerar i praktiken.

Programledare Lollo Collmar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista