Skoldebatten är för snäv

Jag hoppas att ni också tar upp problemen för ungdomar som vill läsa i ett högre tempo.

Frustrationen mitt tonårsbarn upplever när läraren måste förklara samma sak för tredje eller fjärde gången skapar frustration, stress och samtidigt leda. Vissa elever i min sons niondeklass upplever att bara en fjärdedel är undervisning resten upplevs som uppfostran eller repetition. Detta kan självklart skapa missämja mellan elever på olika nivåer.

Skolan min son går i erbjuder som tur är undervisning i samarbete med gymnasieskolor. Eleverna kan alltså läsa A-kurser på den nivån redan i nian.

Debatten idag är för snävt fokuserad. Våga ta upp att vissa elever vill mer än att bara klara godkänt. Elever kan ha ambitioner av egen kraft.

Dessa elever ska inte behöva ta ansvar för andras utbildning eller utveckling.

Mathias Lindegren

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista