VARFÖR MÅSTE VI SKULDBELÄGGA BARNEN FÖR VÅRA EGNA TILLKORTAKOMMANDEN?!!!?

Så skriver en lyssnare efter programmet med rubriken: Börja arbetet mot nazismen i mellanstadiet! i högstadiet kan det vara för sent!

Vad tycker du om Alegrias inlägg? Maila dina synpunkter till barnen@sr.se  

Hej!

När det gäller undervisningen om rasism och främlingsfientlighet i förskola (!) och skola vill jag säga följande:

Beklämmande var det att höra dessa patetiska vuxan som ansåg sig ha som uppdrag att undervisa barnen om människans inneboende ondska och om hur vi skall motarbeta den.

Anser de ondsakn var medfödd hos alla individer och därmed liggande latent hos barn och ungdomar?!

Undervisar man barnen om ondskans lockelse för att avsvärja sig sin egen passivitet inför dem? Har vi verkligen rätt att våldföra oss på de rena och oskyldiga för att rena oss sjävla?!

UNDERVISA LÄRARE OCH FÖRÄLDRAR OM RASISM OCH FRÄMLINGSFIENTLIGHET OCH EJ BARNEN!

Barn lär sig av vad vi gör - inte av vad vi säger.

PS: Ja, jag vet vad jag talar om. jag har varit en av dessa överkloka vuxna som har försökt tvinga barnen att förstå det som jag själv aldrig, på djupet begripit.

Och jag har varit en av dessa emotionella ockupanter som har försökt beröra barnens själar så att de skall känna snvar för det som jag, som vuxen, frånsagt mig ansvar för.

Att nynazismen idag förökar sig genom delning och går ut i skolorna för att söka nya anhängare beror ju inte på att barnen har kallat på dem.

Att så sker beror ju på att vi som vuxna inte har tagit vårt ansvar. Utan vårt tysta medgivande skulle dessa nynazister inte kunnat bli förförda av nazismens vidriga irrläror. Och utan vår ”demokratiska” passitivitet skulle de aldrig våga försöka förföra andra unga.

Jag ber, å alla vuxnas vägnar, barnen om förlåtelse för att vi har svikit dem - och då inklusive dem som nu är nynazister. Jag lovar att som vuxen alltid och övrallt tydligt markera att människvärdet är okränkbart och att allt annat är oacceptabelt. DS.

Dessutom vill jag, helt anspråkslöst ge er två förslag till angelägna teman:

¤ BARNET GENOM TIDERNA: En resumé över hur vi har sett på barnen under olika tider och i olika kulturer.

¤ BARNENS RÄTT TILL TYDLIGA VUXNA FÖREBILDER: Här skulle jag viljahöra uteslutande barn och ungdomar som ”experter”! Och inga intervjuare!

För övrigt är det ju ett tecken på att humanismen ännu är vägledande, trots allt, att ni har möjlighet att göra ett sådant program som ”Barnen”.

ALEGRIA (betyder glädje)

OBS! Insändarförfattaren har själv valt de stora bokstäverna. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista