Orättvisor i importregler för miljöbilar

Vägverket anser att vissa gasdrivna bilar kan vara en säkerhetsrisk i kallt klimat och stoppar mindre importörer från att ta in bilar som inte godkänts för ned till minus 40 graders kyla. Men för de stora bilimportörerna görs undantag, visar en granskning som P1-programmet Kaliber har gjort.

– Det som skulle kunna hända är att gasen strömmar ut. Får du då rätt blandning är det risk att det börjar brinna. I värsta fall skulle man teoretiskt kunna tänka sig att du får problem, om du inte tar dig ut tillräckligt fort, att syret försvinner och ersätts av gasen och du blir medvetslös och kanske omkommer, säger Kjell Bäckman på Vägverket.

Men trots riskerna har Vägverket valt att inte kräva minus 40-intyg från de stora importörerna. De har rätt att bara skicka in en registrering som automatiskt godkänns

Från mindre importörer kräver Bilprovningen däremot intyg.

Dennis Staaf driver en miljöbilsaffär i Göteborg. Hans gasbilar stoppas om de saknar -40-intyg, medan de stora importörerna kan ta in samma modeller.

– Det här handlar ju om att man ska inte behandlas olika för att jag är en privat importör. Det är ju inte olika lagar för olika typer av importörer, säger Dennis Staaf.

På Vägverket bekräftar man att förutsättningarna är olika.

– Vi har ett regelsystem som inte är tydligt, säger Kjell Bäckman.

Martin Wicklin
martin.wicklin@sr.se

Lars Truedson
kaliber@sr.se

Hela programmet hör du klockan 13.05 i P1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".