Britterna handlar mindre.

Brittiska köpmän oroas av trög julhandel

I Storbritannien börjar några av de stora affärskedjorna att oroas över julhandeln, som inte alls har kommit igång på det sätt som köpmännen önskar. Förra året sattes rekord, men i år verkar det betydligt trögare.

Affärerna gör allt för att skapa julstämning och för ett otränat öga förefaller kommersen vara i full gång.

Förra året innebar julhandeln drygt 380 miljarder kronor och det var rekord. Men det lär inte slås i år, enligt prognoserna.

Sex procents minskning
En affärskedja som befarar sämre resultat i år är Woolworths, som har inte mindre än 800 butiker i Storbritannien. Där har försäljningen minskat med drygt sex procent de senaste veckorna, jämfört med samma period 2005.

Företaget säger sig ha satsat mycket på underhållningsprodukter i form av musik, DVD och datorspel och till och med sänkt sina priser, men det tycks ändå inte hjälpa.

Ett analytikerföretag har till och med varnat för att den här julen kan bli den sämsta på 25 år för den brittiska detaljhandeln.

Räntehöjning en orsak
Vad är då förklaringen? Ja, det talas om att britterna är lite försiktigare efter den senaste räntehöjningen, som påverkar till exempel boendekostnaderna. Men också att det milda vädret gör att julhandeln går trögt.

Så det affärsmännen nu hoppas på är lite kyla, kanske till med några snöflingor, och att det blir som det brukar - nämligen att en del väntar in i det sista med sina inköp.

Drygt en tredjedel av britterna är nämligen ute i sista stund när det gäller julklapparna. Allt fler handlar också via internet, enligt en av många, många studier om detta ämne.

De flesta får mjuka paket, något att ha på sig, om vi får tro undersökningsföretaget Mintel.

Maria Eksedler, London
maria.eksedler@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".