Dålig konkurrens om brittiska matvaror

Konkurrensmyndigheten i Storbritannien oroas över att några stora matvarukedjor växer sig allt starkare vilket försvårar för de mindre butikerna.

Det är fyra stora livsmedelskedjor som utgör inte mindre än 75 procent av den brittiska marknaden: Tesco, Asda, Sainsbury och Morrison.

Butikerna finns snart överallt, mindre affärer på var och varannan gata här i London och riktigt, riktigt stora shoppingmål utanför stadskärnorna. De fyra giganterna har fördubblat antalet matbutiker bara sedan år 2000.

Omfattande granskning
Det är ett faktum som har fått den brittiska konkurrensmyndigheten att inleda en omfattande granskning. I en delrapport varnar myndigheten för konsekvenserna av de här livsmedelsjättarna.

Myndigheten uppger att det är svårt för andra, mindre butiker och kedjor att konkurrera och konstaterar helt enkelt att det finns ingen riktigt konkurrens på en del håll. Det nu ska undersökas mer i detalj runt om i landet.

En annan fråga är hur det ser ut i leverantörsledet och myndigheten uppmanar leverantörer och jordbrukare att höra av sig och berätta om eventuell orättvis behandling.

Varor från u-länderna
En del av de stora matkedjornas varor kommer också från den fattiga världen. Enligt uppgift från en välgörenhetsorganisation arbetar cirka tre miljoner människor i u-länderna med att förse företagen med varor.

Olika organisationer har tidigare också anklagat de här kedjorna för att köpa upp mark och bara låta den stå oanvänd för att förhindra konkurrenter från att etablera sig. Det påståendet har inte konkurrensmyndigheten kunnat belägga men utredningen kommer att fortsätta.

Maria Eksedler, London
maria.eksedler@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".