Strid i Stockholm om trängselpengarna

Det har blivit politisk strid om hur pengarna från Stockholms trängselskatter ska fördelas när trängselskatten återinförs i sommar. Socialdemokraterna i Stockholm säger nu att de kommer att motverka trängselskatterna om inte pengarna också går till att finansiera kollektivtrafiken.

– Det vi röstade om i folkomröstningen i Stockholm, det var ett trängselavgiftssystem som både skulle gå till investeringar i vägar och i kollektivtrafik för att minska trängseln på vägar men också för att minska trängseln i kollektivtrafiken, säger Carin Jämtin, oppositionsborgarråd i Stockholms kommun.

Enligt det besked som regeringen gav efter höstens folkomröstningar i Stockholmsregionen, där Stockholms kommun röstade ja och flera kranskommuner röstade nej till trängselskatt, ska pengarna från den nya trängselskatten enbart användas till att bygga vägar i Stockholmsområdet.

Hoppas på c och kd
Men socialdemokraterna i Stockholm kräver att också kollektivtrafiken får öronmärkta pengar.

– Vi hoppas att fler av de borgerliga partierna som kommer att följa de löften som de har givit tidigare. Kristdemokrater och många centerpartister har sagt att pengarna ska gå både till vägar och till kollektivtrafik, säger Carin Jämtin.

Hon anser att det är viktigt att pengarna är öronmärkta, eftersom politikerna i Stockholm då kan använda pengarna på ett friare sätt än annars.

”Mindre intressant”
Regeringen utredare av frågan, moderaten Carl Cederschiöld, håller med socialdemokraterna om att det behövs statliga pengar till kollektivtrafiken i Stockholm, men han tycker inte att det just måste vara pengar från trängselskatten.

– Jag tycker det är en kameral syn. Jag håller fullständigt med dem om att det behövs mer pengar till kollektivtrafiken, men för att vi ska få en uppgörelse som hänger ihop, och en lösning som hänger ihop, huruvida de pengarna tas från statliga anslag eller vägavgiftsnetto eller från något annat, det tycker jag är mindre intressant, säger Carl Cederschiöld.

Vill låta pengarna gå till vägar
Och Lennart Hedquist, moderat ordförande i riksdagens skatteutskott, säger också han nej till att pengar från trängselskatten även går till kollektivtrafik.

– När det fanns olika meningar i regionen om trängselskatten var ju en ingång att lösa problemet att säga att de bilister som erlägger trängselskatt ska också i andra änden ha bättre möjlighet att komma fram genom bättre vägar. Därför är det logiskt att trängselskattepengarna går till byggande av bra vägar, säger Lennart Hedquist.

Pontus Mattsson
pontus.mattsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista