Efterfrågan på etanol kan öka stort

EU:s energiministrar enades häromdagen om ett mål för biobränsle, som kan ge kraftigt ökad efterfrågan på etanol. I veckan inleddes också bygget av en ny etanolfabrik i Norrköping. Kritiker varnar dock för att etanol kan ge andra miljöproblem och inte alls är så effektivt.

Torbjörn Rydberg, som forskar kring bland annat hållbar energi vid Lantbruksuniversitetet i Uppsala, säger att det går åt mer resurser för att tillverka etanol än vad det ger.

– Om vi lyfter blicken lite och tittar på den här biobränsle- och etanolframställningen från grödor, så är det en situation som är ganska speciell: att jordbruket producerar ett överskott som är genererat utav att vi har stoppat in mer och mer av ickeförnybara resurser i produktionen. Och så har skördarna ökat till den grad så att det har blivit för mycket för att kunna saluföra. Då ska det göras etanol av det här och man vill både vinna klimateffekter och bli av med ett oljeberoende, säger Torbjörn Rydberg.

– Det är också lite skrämmande att se den satsningen som görs på etanol kring något som redan kräver för sin produktion så mycket resurser. Det är alltså svårt att se det rimliga i det här.

Energikalkylen kan bli lite bättre om etanolen görs av skogsråvara istället för spannmål, säger också Torbjörn Rydberg.

Bra och dåliga exempel
Anders Lewald, som är enhetschef på Statens Energimyndighet, ger Rydberg delvis rätt. Det går att hitta både bra och dåliga exempel på hur energieffektiv etanolen är.

– Det finns flera beräkningssätt för det här. De livscykelanalyser som Energimyndigheten och många andra gör, pekar nog inte på att det går åt mer energi, men det finns flera sätt att räkna på det. Det viktiga i det här läget är att få fram effektiva processer för biodrivmedel. Sedan kan det vara etanol eller något annat, det vet vi inte nu, säger han.

Sverige långt framme i forskningen
Statens Energimyndighet ger stöd till energiforskningen. Sverige ligger långt framme när det gäller forskning och utveckling av etanol som bränsle.

Eftersom både bilbranschen och politikerna hittills har varit villiga att satsa på etanol, så hävdar den sig väl bland andra alternativa drivmedel.

I torsdags enades EU:s energiministrar om att andelen biobränsle för transporter ska vara minst tio procent år 2010. Skulle EU slå fast målet att öka användningen av biobränsle, så leder det antagligen till kraftigt ökad efterfrågan på etanol.

Diskussioner om avskaffad tull på etanol
EU diskuterar också att avskaffa tullen på importerad etanol för att öppna för billigare import från bland annat Brasilien. Detta har väckt oro bland svenska etanolproducenter som anser att tullarna behövs för att skydda deras satsningar.

I veckan togs också första spadtaget för Lantmännens miljardsatsning på en ny etanolanläggning i Norrköping.

Jordbruksminister Eskil Erlandsson har sagt att produktionen av förnybara drivmedel ska vara långsiktigt ekonomiskt hållbar, och kunna konkurrera utan skyddande tullar.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista