Goda tider för annonsmarknaden

Högkonjunkturen har satt fart på reklam- och annonsmarknaden. För helåret 2006 ökade reklamannonseringarna med nästan tio procent jämfört med året innan, och mest ökade annonseringen över internet.

Anders Eskilsson är ägare och vd på reklambyrån Larrry. Han har märkt av ett allt större tryck på de tjänster som hans reklambyrå erbjuder.

– Företag hör av sig mer och mer till oss. Vi ser också att befintliga kunder går väldigt bra och det återspeglar sig på våra arbeten, de investerar mer i markandsföring, säger han.

2006 blev rekordår
Det är inte bara på reklambyrån Larry det går bra. Hela annonsbranschen visar upp ett rekordår i omsättning för 2006.

De totala reklaminvesteringarna för helåret stannade på 30 miljarder kronor vilket är en ökning med tio procent från året innan, enligt statistik från IRM, institutet för reklam och mediestatistik.

Att det sen har varit valår och ett flertal stora idrottsevenemang har ytterligare spätt på annonsförsäljningen.

Men borde det snarare inte vara så att företagens reklaminvesteringar borde öka när det är lågkonjunktur då de behöver öka sin försäljning?

– Så är det inte. Det är i goda tider som företagen har möjlighet att investera, men de flesta tycker nog att man borde göra de investeringarna också i sämre konjunkturer, säger Elisabeth Trotzig, vd för IRM.

Internet ökar mest
Den reklamkanal som ökade mest är annonseringen över internet som ökade med hela 50 procent jämfört med 2005. internetannonseringen motsvarar nu tio procent av annonsmarknaden.

Andra annonsmedier som ökar starkt är radio, bioreklam, utomhusreklam och gratistidningar. De medier som växer något svagare än genomsnittet på annonsmarknaden är tv, landsortspress och fackpress. De enda medier som visar en nedgång i annonsintäkter är tryckta kataloger och butiksmedia.

Men varför ökar just annonseringen över internet så mycket. Elisabeth Trotzig förklarar vad en av orsakerna kan vara.

– Vad det handlar om från annonsörernas perspektiv är att det är mätbart. För många delar av internet betalar bara annonsören för det som mediekonsumenten har tagit del av, det gör att annonsören får en värdemätare på de effekterna av de pengar man har satt in, säger hon.   

Jonas Engmark
jonas.engmark@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista