Alla positiva till Volvos köp av Nissan

På tisdagen blev det klart att lastbilstillverkaren Volvo lägger ett bud på japanska Nissan Diesel. Både ägare och ledning är överens om att det är nödvändigt för företagets fortsatta miljötekniska utveckling. Och enligt företagets ledning kommer sammanslagningen inte att innebära att några jobb försvinner.

– Jag ser definitivt fler fördelar än farhågor i den här affären, och den största fördelen är att Volvo stärker sin konkurrenskraft och det brukar vara gynnsamt för dem som är anställda på Volvo, säger Lars Ask som är ordförande för industrifacket på Volvo powertrain i Skövde.

Volvo bland världens största
Volvo som i dag är världens näst största tillverkare av tunga lastbilar och världens största tillverkare av tunga dieslar för lastbilar ökar nu försprånget på marknaden genom att köpa upp Nissan Diesel.

Genom affären hoppas Volvo och Nissan Diesel att de kan spara uppemot 1,8 miljarder kronor varje år de kommande fem åren, genom gemensamma inköp och effektivisering.

”Positivt för svensk sysselsättning”
Enligt koncernchefen Leif Johansson kommer inte några jobb att försvinna här i Sverige som ett resultat av affären. Han räknar med att affären ska vara positivt för svensk sysselsättning.

– Vi har ju lärt oss här nu att när vi kör in vår teknologi, centrum för den ligger i Göteborg, tillverkningscenter för motorer och växellådor ligger i Skövde och Köping, så räknar vi med att det här ska vara positivt, strukturellt, också för svensk sysselsättning, säger han.

Tuffare miljökrav driver utvecklingen
Nya och tuffare utsläppsbestämmelser de kommande åren gör att de stora lastbilstillverkarna måste gå ihop för att ha råd med investeringar i ny teknik.

Christer Karlsson, professor produktionsteknik med inriktning bilindustrin på Handelshögskolan i Stockholm, han tror att de höga miljökraven på reducerade utsläpp kan komma att driva på sammanslagningarna i branschen.

Men han ser det även som ett steg för att bli ännu större.

– Ja, det är en ganska stor affär, och det är inte bara beloppet man tänker på då, utan det är framför allt lieringen mellan ett företag som är stort och dominant i Västvärlden, både i Europa och i USA, som då går in med en väsentlig position i Sydostasien och Japan.

– Därför är det ett mycket väsentligt drag för att bli ett ledande globalt företag.

Bodil Lundmark
bodil.lundmark@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista