Ökad godstrafik väcker fråga om kilometerskatt

För att minska den ökande godstrafiken på vägar och dess skadliga påverkan på miljön, diskuterar man att införa kilometerskatt i Sverige. En sådan skatt finns redan på andra håll inom EU.

– Det finns inom EU en utpräglad åsikt att man ska lyfta över transporter från väg till järnväg och sjöfart. Man har delvis satt upp ett mål, men den svenska diskussionen handlar om att man ska skapa förutsättningar, säger Inge Vierth utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Godstrafiken ökar, inte minst under högkonjunktur. I dag körs omkring 40 procent av den svenska godstrafiken på vägar, sjöfarten är ungefär lika stor, men bara omkring 20 procent av godstrafiken sker på järnväg.

Järnvägarna räcker inte till
En orsak till att en så stor del av godset fortfarande körs på vägar är järnvägarnas begränsning, att kapaciteten helt enkelt inte räcker till för såväl en effektiv gods- och persontrafik.

En annan är snabbheten och effektiviteten hos lastbilstransporter som är svår att överträffa.

– Man är inte beredd att betala mycket mer för en miljövänlig transport. Det ställer höga krav på systemet och man konkurrerar i många lägen med lastbil som går från dörr till dörr, säger Inge Vierth.

För att minska buller, slitage på fordon och miljö och utsläppen av växthusgaser, så finns en målsättning att varje transportslag ska bära sina egna kostnader, och bli mer effektiva. För vägtransporternas del diskuterar man kilometerskatt som ett medel för att nå dit.

Olika åsikter om utformningen
Kilometerskatten bygger på en beräkning av fordonets vikt, miljöklass och körd sträcka. De flesta i branschen ställer sig bakom principen, men det finns olika åsikter om hur den bäst ska utformas.

Mest högljutt klagar skogsnäringen, som ju i många fall är beroende av att köra virke långa sträckor på väg, säger Inge Vierth.

– De har en stor andel lastbilstransporter, och de har inte så bra möjligheter att flytta över till andra lösningar, till exempel kombitrafik eller järnvägslösningar, säger hon.

Margareta Svensson
margareta.svensson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista