Rekordvinst för Nordea under 2006

Banken Nordea var den sista av de stora svenska bankerna att på onsdagen presentera sitt bokslut. Totalt tjänade de fyra jättarna, Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank förra året smått ofattbara 82 miljarder kronor.

För Nordea blev också 2006 ett rekordår. Vinsten före skatt på 35 miljarder kronor var en förbättring med 25 procent.

”Nivåerna var redan höga”
– För det första är det ett rekordresultat och för det andra kan man säga att förbättringar från redan tidigare höga nivåer. Så det får man säga är ganska bra, säger Lars G Nordström, avgående koncernchef i Nordea.

Ganska bra, säger Lars G Nordström och man undrar lite hur det ska gå för att radera ut det där ganska i konstaterandet.

För 2006 var bankernas år.

Nordea förbättrade vinsten med 25 procent, Handelsbanken med 10 och SEB med hela 39 procent. Och då var året före även det ett ganska bra bankår.

Bara Swedbank fick se sin vinst krympa förra året med fem procent till 14,3 miljarder kronor förra året, vilket bland annat hänfördes till kostnader för satsningen i Baltikum och den hårda prispressen på bolånen. Och konkurrensen om lånen märks av i alla bankernas resultaträkningar.

”Hård priskonkurrens”
– Till skillnad från vad många tror och säger så är det en hård priskonkurrens. Det får man kompensera, dels genom att försöka öka volymerna men också genom att arbeta effektivare så att man kan hålla kostnaderna under kontroll.

Men det bankerna förlorat i uteblivna intäktsökningar på låneverksamheten tar man igen med råge på avgifterna. Swedbanks avgiftsvinster ökade med 24 procent förra året, SEB:s med 19 och Handelsbankens provisionsnetto steg med hela 31 procent.

Och bankernas vinster ger naturligtvis också sitt i personalens bonusprogram samtidigt som ägarna också får sitt i höjda utdelningar.

Aktieägarna får sitt, de anställda får sitt. Vad får kunderna?

– Kunderna har successivt fått lägre priser, det är en marginalpress. Kunderna har också fått en mycket större tillgänglighet till bankerna än vad de har haft tidigare och det gäller alla banker. Kunderna har dessutom fått en bättre rådgivningskapacitet ute på bankkontoren. Det skulle väl kunna sägas ha varit något som kunderna har fått, säger Lars G Nordström, Nordea.

Patrik Holmström
patrik.holmstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista