Självstyrande grupper i skolan kan ge lugnare miljö

Dela upp skolan i mindre självstyrande enheter. Det kan vara receptet för att få en lugn skolmiljö utan mobbning och våld och sexuella trakasserier. Den erfarenheten har både lärare och elever på Alléskolan i Floda utanför Göteborg.

Alléskolan i Floda ligger några mil öster om Göteborg. Skolan har 680 elever i årskurserna sex till nio. Men man också säga att Alléskolan är nio olika skolor där arbetslag på sex till åtta lärare har ansvaret för omkring 75 elever var och de här grupperna arbetar mycket självständigt.

– I och med att det är en sådan liten grupp så lär alla känna varandra och det skapar en trygghet för eleverna. Det var viktigt att skapa arbetslagen och att arbetslagen fick det mandatet och den friheten att arbeta kring en elevgrupp för att minska kränkningar och andra trakasserier, säger rektorn Seija Jokiranta.

Självstyrande grupper
På 1970- och 1980-talet var det här en problemskola, men redan på 1990-talet började man tänka på att bygga den lilla skolan i den stora skolan, som man kallar de självstyrande grupperna. Det har hittills visat sig vara ett framgångsrikt koncept, omtyckt också av de flesta eleverna.

– Jag tycker att den är bra och jag känner mig trygg. Det är bra lärare och bra kontakt med elever. Jag trivs här, säger eleven Jessica Stocks och ger sin skola bra betyg.

Vad är det som gör att den är så bra?

– Att lärarna inte ställer sig över eleverna, utan vi är ganska jämlika, mer som kompisar. Man pratar på rasterna och på lunchen om allt möjligt som har hänt, säger hon.

Alléskolan har blivit ett populärt studieobjekt för skolledare och skolpolitiker på andra håll i landet som vill göra nånting åt en ibland kaotisk situation i sina egna skolor.

”Inte bara en idyll”
Men man skall inte tro att Alléskolan bara är en idyll, säger rektor Seija Jokiranta.

– Jag tror att vår organisation och det vi har byggt upp gör att vi har ganska lite av kränkningar och diskriminering och det är en positiv anda i skolan och eleverna är engagerade. Men visst, vi har också elever som har problem och elever som vi måste jobba extra med, precis som alla andra skolor, säger rektorn Seija Jokiranta på Alléskolan i Floda.

Christer Fridén, Göteborg
christer.friden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista