Politisk dragkamp om Airbus

Det pågår en dragkamp på hög politisk nivå om den europeiska flygplanstillverkaren Airbus. Det stora besparingsprogrammet, är nu en fråga på det tysk-franska toppmötet i dag, fredag.

Hur många kommer att få gå och vilka fabriker stängs. Blir de franska, spanska, eller tyska.

Spekulationerna är många sedan den franske premiärminister de Villepin här om dagen sade att 10 000, alltså var femte anställd inom Airbus, får gå i det omfattande sparprogrammet Power 8.

Ledningen dementerade
Airbusledningen dementerade och sköt på beskedet som de anställda skulle ha fått den här veckan.

Besparingarna är nu en fråga på dagens toppmöte mellan förbundskansler Angela Merkel och president Jacques Chirac och bakom lykta dörrar pågår en kamp där politiska och nationella intressen kolliderar med vad som är företagsmässigt sunt.

Ägare i fyra länder
Airbus är ett europeiskt industriprojekt med ägare i fyra länder och de anställda är utportionerade i förhållande till ägarandelen. Det gör produktionen minst sagt komplicerad och dyr med flygdelar som transporteras kors och tvär i Europa mellan 16 fabriker.

Efter stora problem och förseningar med flaggskeppet, världens största trafikplan A 380, har ledningen föresatt sig att rationalisera tillverkningen. Men tyskarna fruktar det franska inflytandet i koncernen och kräver ett större ansvar för både utveckling och produktion av nästa storprojekt, långdistansplanet A 350 - något som fransmännen hittills vägrat att gå med på.

Kristian Åström, Berlin
kristian.astrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista