Skivbolag vill ändra melodifestivalsregler

Skivbolaget som ligger bakom flest bidrag till årets melodifestival har tröttnat på att låtarna hamnar på nätet innan de själva har rätt och sälja skivorna i butiken. Nu vill Maria Molin Ljunggren som är vd för skivbolaget att SVT ser över reglerna. (P3 Nyheter)

– Vad som är problemet är att man kan komma åt låtar som är offentligt framförda. Det är vad vi försöker jobba emot i branschen, att så fort en låt är offentligt framförd så ska man kunna köpa den. Det är ju inte lätt i de här sammanhangen, eftersom det här är en tävling, säger Maria Molin Ljunggren.

Finns på internet
Melodifestivallåtarna hittar den som vill på internet när man vill dygnet runt, trots att reglerna säger att man inte får sälja eller spela låtarna fören artist har åkt ur tävlingen.

Skivbolagen förlorar pengar på det och låtarna ska ju inte kunna spelas i radio under tiden som tävlingen pågår för att det ska bli så rättvist som möjligt för låtarna och artisterna som är med i tävlingen, och det blir det ju inte om det ligger på nätet.

Därför tycker Maria Molin Ljunggren att SVT måste se över om man kan göra något åt reglerna.

– Det här är en tävling och många låtar får en större chans eftersom de ligger ute under en längre tid på nätet, säger hon.

Känner till problemet
Martin Ljungren, projektledare för Melodifestivalen, säger att SVT var medvetna om problemet innan tävlingen började.

– Det här är något som vi var förbereda på och medvetna om eftersom vårt medielandskap har förändrats och förändrats väldigt snabbt. Vi måste utvärdera alla de här faktorerna efter programserien är avslutad för att se hr vi ska hantera det till nästa melodifestival, säger han.

Lars-Peter Hielle, P3 Nyheter
lars-peter.hielle@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista