Ökad konkurrens om bokköpare i reatider

I morgon, tisdag, börjar årets bokrea som är bokhandlarnas näst största försäljningstopp efter julhandeln. Men den ökande konkurrensen gör att alltfler bokhandlare känner sig hotade.

– Den absolut största konkurrensen är internethandeln och där ligger priserna, som vi tycker, medvetet och misstänkt lågt under inköpspriserna. Men de är inte nöjda, de ska ha ännu mer, säger Stig Lennart Larsson som äger en mindre bokhandel utanför Stockholm.

Kartonger med reaböcker packas upp i Stig Lennart Larsson bokhandel i södra Stockholm. Han säljer fortfarande bara böcker i sin butik men hans tillvaro har blivit tuffare och vinstmarginalerna mindre.

Internethandeln ökar successivt
Internetbokhandeln står nu för 15 procent av bokmarknaden och kommer i år att öka till 20 procent, säger Lars-Erik Linder i Svenska bokhandlareföreningen.

– Jag tror att den successivt kommer att öka till 20 procent redan 2007. Internationellt tror vi oss veta att i Japan och i USA ligger högre på 23-25 procent, säger han.

Det är två företag som dominerar internetmarknaden: Bonnierägda Adlibris och Bokus som ägs av KF.

Små omkostnader och ständigt låga priser gör att de båda företagens försäljning ökar men vinsten ökar inte och Bokus går till och med med förlust. Lars-Erik Linder menar att företagen är inne i en marknadsföringsperiod.

”Viktigt finnas på marknaden”
– Det är väldigt viktigt att vara inne på marknaden för de här två ägargrupperna. Då kan man tillåta en mindre bra lönsamhet under en viss tid, men förr eller senare måste man börja ifrågasätta om det skulle fungera med rena förluster.

Tids nog så är det något av de båda företagen som måste börja tjäna pengar och höja priserna, frågan är bara vem.

Idag tvingas många bokhandlare också sälja papper och vykort i bokhandeln för att gå runt och Lars-Erik Linder menar att bokhandeln måste möta konkurrensen med ett brett sortiment.

Hela sortimentet prissänks
I kundernas jakt på det lägsta priset så gör Stig Lennart Larsson som så många andra i reatider: han sänker priset på hela sortimentet.

– Nu under bokrean är det 50 procents rabatt, för att ligga på samma priser och för att locka hit folk. Folk har också blivit mer prismedvetna men så finns det också de som inte använder datorn. Det finns en grupp människor, framför allt äldre och så finns de som vill stå och hålla i boken också, säger Stig Lennart Larsson, bokhandlare i Stockholm.

Margareta Svensson
margareta.svensson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista