Många unga telefonförsäljare utnyttjas

Antalet telefonförsäljarjobb på arbetsförmedlingen ökade med 50 procent förra året till sammanlagt 68 000. Det är jobb som oftast inte kräver några särskilda förkunskaper, men samtidigt blir många utnyttjade. (P3 Nyheter)

Katja Millberg, som snart ska ta studenten, trodde att telefonförsäljning skulle ge henne bra extrapengar, men lönen blev noll kronor.

Hon nappade på en tidningsannons om telefonförsäljning. Hon skulle sälja storpack med diskmedel, blöjor och andra hushållsartiklar.

– Det var ju inte lättsålt överhuvudtaget. Om vi satt tio stycken, så såldes det kanske fem eller sex saker på tre timmar. Jag tjänade ingenting, jag sålde inte en enda grej, säger hon.

Fick ingen garantilön
Enligt Katja hade hon blivit lovad både garantilön och provision. Men efter ha jobbat vid fyra tillfällen utan att få in några pengar, och Katja frågade chefen om garantilönen, så visade det sig att hon skulle behöva jobba fem gånger till för att få den.

– Han sa att jag måste jobba så och så många timmar för att få de här 600 kronorna. Då sa jag att jag struntar i dem och att jag inte vill jobba kvar, säger Katja Millberg.

– Det finns alltså den här stora risken när man jobbar på provision, att man vet aldrig hur mycket man kommer tjäna. Man kan liksom inte ha en dålig dag på jobbet, säger Gunilla Granberg, ombudsman på HTF.

Facket har svårt att agera
Hon tycker det är svårt att komma åt de växande problemen med folk som blir utnyttjade inom telemarketingbranschen, mycket för att det är så få som går med i facket.

Av de omkring 100 000 svenskar som jobbar med någon sorts callcenterjobb är det till exempel bara 6 500 som är med i HTF.

– Då är det svårt för oss att gå in och sätta kraft bakom orden när det gäller att begära kollektivavtal. För att vi ska göra det måste vi ha tillräckligt många medlemmar på en arbetsplats, säger Gunilla Granberg.

”Villkoren är inte anständiga”
Det slår särskilt hårt mot dem som jobbar heltid, menar Gunilla Granberg.

– Jag tycker inte att det här är anständiga villkor man har, när man har bara provision och man ser person efter person som inte kan försörja sig på sitt jobb, säger hon

Katja har lämnat telefonjobbet bakom sig men ibland funderar hon på varför hon inte kollade upp villkoren noggrannare.

– Varför frågade jag inte? Det har jag lärt mig att får man ett papper så läser man igenom det jättenoga innan, säger hon.

Ulrika Lindqvist, P3 Nyheter
ulrika.lindqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista