1 av 2
Göteborgsbacken. Foto: Daniel Rundqvist/SR
2 av 2
Birger Lindh.

Värmeslingor ska lösa halkproblem

Med hjälp av värmeslingor i vägbanan ska nu en av Sveriges värsta trafikproblem vintertid lösas. Det är i den så kallade Göteborgsbacken, riksväg 40 ut från Jönköping där Vägverket för första gången ska pröva att värma upp ett körfält i den branta uppförsbacken med hjälp av fjärrvärme.

– Vi har ju haft extrema svårigheter vintertid med den här backen, med stopp på lastbilar så att det har stoppat hela backen. Jönköping är ju lite unikt på det viset att man inte har någon naturlig kringfartsled och då måste man dra all trafik genom stan, och det är inte bra, säger projektledare Birger Lindh.

Ökänd väg
Den över tre kilometer långa och hårt trafikerade backen på riksväg 40 är ökänd vintertid. När långtradarna kör fast stoppas all trafik och köerna som ofta sträcker sig ut ända på E4:an en bit bort kan vara i flera timmar.

Men nu ska det alltså bli ändring. Nu i dagarna startar bygget av ett tredje körfält där värmeslingor läggs i asfalten i den brantaste delen. Slingorna kopplas till fjärrvärmen som redan dragits fram från ett bostadsområde i närheten.

Birger Lindh var den som kom med idén från början, en idé som tidigare bara använts på några stadsgator.

– Kommunerna har gjort liknande försök förut på vissa gator, så vi vet att det fungerar, säger han.

Men det är första gången det görs i så här pass stor skala ute på en riksväg?

– Ja, det är första gången som Vägverket har det på en sådan tungt trafikerad väg.

Totalt går det åt tre mil värmeslingor, men kostnaden stannar på tolv miljoner kronor. Pengar Birger Lindh menar är samhällsekonomiskt motiverade.

Resultatet viktigt
Redan nu till vintern ska den uppvärmda backen vara igång och för Vägverket är resultatet viktigt.

– Det kan ju vara att det passar att lägga fjärrvärme på fler ställen, det är ju främst i närheten av fjärrvärmenäten, så det kanske inte är lönsamt ute i skogen precis, säger Birger Lindh.

Men det här skulle kunna få efterföljare på annat håll om det lyckas väl?

– Ja, det tror jag säkert att det skulle kunna få.

Fjärrvärmerören är redan framdragna, och nu börjar bygget av det tredje körfält som ska värmas upp för att få bort is och snö vintertid. Backen, precis i den västra utkanten av Jönköping är ökänd, flera gånger varje vinter är det stopp i timmar på vägen som är en viktig förbindelse mellan Stockholm och Göteborg

Tekniken har tidigare prövats på några stadsgator men för Vägverket är tekniken ny. Det var Birger Lindh som kom med idén, som efter att ha utretts ett par år, nu alltså blir verklighet.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".