Konsumentverket kritiserar tv-distributörer

De svenska tv-distributörerna slåss i år om närmare två miljoner nya digital-tv-kunder när det analoga tv-nätet i år slutligen släcks ner. Nu kritiserar Konsumentverket tre stora tv-distributörer för att locka kunder med skeva avtal och oskälig marknadsföring.

– Man marknadsför framför allt månadsavgiften och så framgår det inte tydligt i marknadsföringen att det tillkommer startavgift och kortavgift, säger Cecilia Hurtig, jurist på Konsumentverket.

Vad betyder det för priset?

– Det kan röra sig om tusenlappar extra som inte framgår tydligt.

I år släcks det analoga tv-nätet slutgiltigt vilket berör cirka två miljoner hushåll i Norrland, Malmö, Göteborg och Stockholm. Har man inte kabel-TV blir det svart i rutan om man inte skaffat en box med ny antenn eller parabol.

Försäljningsrush utan motstycke
När betal-tv-bolagen nu slåss om miljoner nya kunder skapas en försäljningsrush som saknar motstycke i branschen sedan 60-talet, med braskande annonser och reklamkampanjer.

Nu kritiserar Konsumentverket alltså tre av tv-distributörerna, Viasat, Canal Digital och delstatliga Boxer, för oskälig marknadsföring och oskäliga avtal. I reklam och på webbplatser undanhålls viktiga fakta som totalpris, bindningstid och faktureringsavgift för de olika kanalpaketen.

I stället fokuserar bolagen på lockprodukter. Dessutom är avtalsvillkor obalanserade till bolagens fördel, till exempel får de ändra avtalen under avtalsperioden och överlåta avtalen vilket kunderna inte får.

Ska svara senast fredag
Bolagen ska svara på verkets kritik senast på fredag, senare kommer även bolaget Comhem att tillskrivas.

Men på kritiserade delstatliga Boxer menar informationsansvarige Johan Bobert att kritiken bara delvis berör Boxer.

– Poängen är att det ska vara enkelt att bli och vara kund oss Boxer. Är det så att det inte är det och många av de här punkterna är relevanta, då ska vi ändra på det, säger han.

Men enligt Konsumentverket kan det handla om tusentals kronor mer än vad som framgår i markandsföringen?

– Är det så att det är en otydlig kommunikation så ska vi ändra på den.

På kritiserade Canal Digital är Patrik Hofbauer svensk vd, och enligt honom kommer Canal Digital ta till sig kritiken.

– Vi tar till oss det som kommer fram och ska se över det och ska komma med ett svar till Konsumentverket, säger han.

Och Viasats vd Ulrik Bengtsson vet ännu inte vad Viasat ska svara Konsumentverket.

– Jag kan inte kommentera det generellt. Någon av de här punkterna tycke jag lät mer rimlig och befogad än någon annan utan att gå in i detalj på vilken och hur, säger han.

Du vill inte kommentera?

– Jag vill inte gå in på det förrän jag har titta på helheten.

Per Gulbrandsen
per.gulbrandsen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista