Nya försök rädda Eurotunneln

Det fransk-brittiska företaget Eurotunnel, som driver tunneln under Engelska kanalen, försöker rädda bolaget från konkurs. Nu vill man få aktieägarna att acceptera ett byte av aktier.

Har de hundratusentals aktieägarna i företaget Eurotunnel egentligen något annat val än att hänga med på den fortsatta färden?

De ombeds nu att acceptera att byta ut sina aktier mot nya i ett annat bolag, som har fortsatt stora skulder, men ändå mindre än tidigare.

60 procent av drygt 500 000 aktieägare måste säga ja, för att konkursen ska kunna undvikas.

Satsningen i det som 1987 framstod såsom ett av århundradets stora tekniska Europa-projekt, har ekonomiskt blivit en totalflopp.

Vid starten 1987 gick aktien i bolaget Eurotunnel för cirka 50 kronor. Idag säljs den på Paris-börsen för 50 öre.

Alla pengar har kommit från privata källor, även om den dåvarande premiärminister Margaret Thatcher och Frankrikes president Francois Mitterand vid byggstarten fick det att framstå för vissa småsparare som att det fanns en statlig uppbackning.

Tunnelbygget fördyrades bland annat av tekniska svårigheter och säkerhetsföreskrifter, som skärptes.

En hel rad faktorer har under åren lett till kris efter kris.

Tåget Eurostar mellan London och Paris ska kunna fortsätta att gå, även om tunnelföretaget brakar ihop, sägs det i meddelandena. Senast den 15 maj ska aktieägarna ha bestämt sig för om de antar dagen bud.

Alice Petrén, Paris
alice.petren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".