Polen intressant för svenska klädkedjor

Polen är på väg att bli ett intressant land för flera svenska kläd- och textilkedjor. Senast i raden att satsa på butiker i Polen är Hemtex.

Hubert Fromlet, Swedbanks chefsekonom, tror att den senaste tidens utveckling i Polen gynnar de branscher som riktar sig till konsumenterna.

– Nu kommer inte minst konsumtionen igång. Det ser man också när det gäller svenska företagsaktiviteter, förut har det främst gällt investeringsvaror nu kommer också konsumtionsvaror in i bilden, säger Hubert Fromlet.

Växande köpkraft
Det är just de 37 miljoner polackernas växande köpkraft som Hemtex är intresserad att få del av. Nu växer köpcentrum upp runt de stora städerna, säger vd:n Anders Jansson.

– Det finns en lågprissektor och en högprissektor, men det är väldigt tomt i mitten. Det gör ju att vi ser att det finns ett stort utrymme för oss på de marknaderna, säger han.

För Hemtex var det inte aktuellt att satsa i andra EU-länder som till exempel Tyskland eller Storbritannien, säger han.

– De etablerade europeiska länderna har ju väldigt väl utvecklad infrastruktur för detaljhandel, både vad gäller detaljister och när det gäller inarbetade shoppingmönster. Det är klart att vi gör bedömningen att det är enklare att hitta utrymme för en ny aktör i de här länderna, säger Anders Jansson.

Kapp Ahl och H & M redan på plats
Klädkedjan Lindex har också Polen med på sin lista över intressanta länder att öppna nya butiker i, där finns redan konkurrenten Kapp Ahl och där ökade försäljningen mest med 19 procent under det senaste kvartalet. H & M är på plats med inte mindre än 35 butiker.

Hubert Fromlet säger att Polen med sina 37 miljoner invånare gör det till den största av de nyare EU-marknaderna och närheten till Sverige kan ge en fördel.

– Man ska inte glömma bort att konkurrensen i Polen är ganska tuff och det finns väldigt många företag från andra länder som redan finns i Polen. Man slåss naturligtvis om en stor marknad, säger han.

Eva Stenström
eva.stenstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".