Bankernas rådgivning får kritik

Finansinspektionen är kritisk mot hur bankernas rådgivning fungerar. Enligt en ny rapport slarvar banker och andra finansiella företag med att ta in ordentliga uppgifter om kundens ekonomi, kunskaper och erfarenheter. Det slarvas också med att ge kunden dokumentation.

Helena Pettersson, enhetschef på Finansinspektionen, menar att det är svårt att säga varför lagen inte följs.

– En anledning skulle kunna vara att man har svårt att dra skiljelinjen mellan försäljning och rådgivning, så att man inte alltid tolkar en situation som en rådgivningssituation och därmed inte följer redovisningskravet, säger hon.

Besökte bankkontor
Finansinspektionen har anonymt besökt ett 40-tal olika bankkontor och presenterat sig som en kund som behövde råd att på lite längre sikt placera 800 000 kronor.

Men kommer råden som kunden får från en kunnig person eller inte, och eftersom det i dag inte finns några formella krav på kompetensen hos en rådgivare utreder nu Finansinspektionen om det inte behövs någon form av auktorisation. Den frågan ska man nu diskutera med branschen.

Lagen kom till 2004
Lagen om finansiell rådgivning kom till 2004 efter den förra börsbubblan då många kunder menade att de blivit vilseledda av bland annat bankernas rådgivning.

Men även om Finansinspektionen tycker att det nu finns brister i hur lagen följs så tycker de flesta kunder att rådgivningen är bra.

– Kundernas nöjdhet kan bero på att man inte känner till Rådgivningslagen och vad den innebär och vilka krav den ställer på rådgivaren. Dessutom bör man ta i beaktning att det är goda tider och många råd har slagit väl ut, säger Helena Pettersson.

Eva Stenström
eva.stenstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".