Fransk valkampanj förvånar USA-experter

Presidentvalskampanjen i Frankrike förvånar amerikanska kampanjexperter. I veckan fick de franska partihögkvarteren besök av sex kampanjproffs från USA, och det blev en uppvisning i skillnader mellan de två länderna.

Den snygga socialistkandidaten Ségolène Royal, som hoppas på att bli Frankrikes första kvinnliga president, borde aldrig ha visat upp sig i bikini. Och nej! Du vill ju se ut som den som för befälet, i synnerhet om du är kvinna, kommenterar Barbara Comstock, som hjälpte George Bush till Vita huset. 

Det är tidningen International Herald Tribune, som återger replikerna och råden från de amerikanska kampanjmakarnas fyradagarsbesök i Paris. Det blev en kraftfull illustration i transatlantiska politiska kulturkrockar.

”Borde sluta le”
Högermannen Nicolas Sarkozy borde sluta le och tro att det ska mjuka upp hans hårda budskap. Ingen tar honom för hans leende, säger Michael Murphy, som stödde Arnold Schwarzenegger till guvernörsposten.

Hos socialisterna fick USA-proffsen en exposé över Ségolène Royals arbete med närdemokrati.

Hur omvandlas det till röster i valet, blev den pragmatiska frågan, varpå talesmannen svarade att Royal lanserat 100 förslag efter det. Det är 99 för många, dundrade frågeställaren. 

Scenerna upprepade sig i de olika presidentkandidaternas högkvarter, skriver Herald Tribune.

Prislappen förvånade mest
De amerikanska besökarna trodde inte sina öron: tre trotskistiska kandidater, en kommunist, en antiglobaliseringskämpe och alla 12 kandidater med samma reglerade tv-tid. Wow!

Att prislappen för kampanjerna bestäms av staten och satts till maximalt cirka 150 miljoner kronor blev tydligen den största chocken för de amerikanska kampanjmakarna.  

Alice Petrén, Paris
alice.petren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".