SNF vill ha hårdare krav för jordbruket

Regeringens förslag för att få bukt med miljöproblemen i Östersjön är alltför inriktade på pilotprojekt och mera forskning istället för att få ner utsläppen av gödande ämnen. Det anser Svenska naturskyddsföreningen, SNF, som på tisdagen lämnar över en rad förslag till åtgärder till miljöminister Andreas Carlgren.

– Vi menar att man först måste stänga kranen och strypa tillförseln av läckaget innan man reparerar Östersjön. Sedan tänker inte folk på att just sjötrafiken är en stor gödselspridare i den meningen att den läcker ut kväve, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Sjötrafiken på Östersjön vänas bli fördubblad till 2020 och det är ytterst få fartyg som har katalytisk avgasrening för att få ner kväveoxidutsläppen, som göder havet.

Vill ha miljöavgifter
SNF anser därför att man ska införa miljöavgifter för sjöfarten.

– Miljöavgifter är ett bra styrmedel för att göra det lönsamt för sjöfarten att investera i katalytisk avgasrening, säger Svante Axelsson.

Miljöavgifter är väl ingen garanti för att man satsar på just rening?

– Nej, men miljöavgifter är ju så smarta att det är dyrare att betala en miljöavgift än att köpa tekniken.

Dieselbilar miljöbovar
Den andra trafikboven är dieselbilarna. Regeringen har framför allt inriktat sig på koldioxidutsläppen och definierar dieselbilar som miljöbilar, trots att de släpper ut mellan fyra och fem gånger mer kväveoxider än en bensinbil.

– Det här är också en slapphet från statens sida att inte kräva den reningsteknik som USA kräver. Vi menar att det inte är okej att ge miljörabatter till bilar som släpper ut mycket kväve. Här måste ju staten styra upp så att man gynnar den nya teknik som finns.

För jordbruket, den största utsläppskällan, anser Naturskyddsföreningen att man ska höja avgiften på handelsgödsel, en sak som inte skulle tas emot väl av lantbrukets företrädare.

Få ner kväveläckaget
Men pengarna kan användas för att få ner kväveläckaget, menar Svante Axelsson.

– Vi tycker att man bör finansiera investeringar av våtmarker som är ett slags ekotjänster som äter kväve och hindrar det från att komma ut i havet.

Hur intresserad tror du att regeringen är av att ta tag i förslagen som gäller jordbruket?

– Jag är rädd för att man är feg och inte vågar gå på olika näringsgrenar och att man inte vågar vara tuff mot näringslivet, framför allt mot jordbruket, säger Svante Axelsson.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".