Tidningar slås samman - två nya stora tidningsgrupper bildas

Maktbalansen på den svenska mediemarknaden är på väg att förändras. På fredagen presenterades två nya tidningsgrupper, som tillsammans kommer omsätta nästan två miljarder kronor. Gemensam huvudägare är mediekoncernen Stampen.

– Det gynnar mångfalden, och möjligheten till mångfald även framöver. För om var och en skulle hålla på som de gör nu skulle allt för mycket kraft gå åt till teknisk utveckling. Medan nu genom att samordna utvecklingsfrågor så får man större kraft att jobba med innehåll, säger Tomas Brunegård, koncernchef i mediekoncernen Stampen.

Stampen utökar
Mediekoncernen Stampen består bland annat av Göteborgs-postens ägare familjen Hjörne. Nu stärker de sin ställning ytterligare på den svenska mediemarknaden, genom att bli moderbolag för två nya stora regionala tidningsgrupper.

Mediekoncernen Liberala Tidningar i Mälardalsområdet kommer att bli störst med 15 lokala tidningar, däribland Vestmanlands Läns Tidning och Närkes Allehanda. Den andra gruppen finns i Västsverige och kommer bland annat bestå av Bohusläningen och Hallandsposten.

Stampens koncernchef Tomas Brunegård tror att lokaltidningarna kommer gynnas av ett mer koncentrerat ägarskap.

– Förmågan att producera lokalt innehåll i många olika former, i text och rörlig bild och ljud, från de här lokala medieföretagen, den ökar, säger Tomas Brunegård.

”Risk för mer enformigt innehåll”
Tidigare har den svenska landsortspressen haft många olika ägare. För ett och ett halvt år sen köpte Stampenkoncernen Centertidningar, och det här kan ses som en fortsättning på den affären.

Möjligheterna till gemensam utveckling på teknikområdet ökar nu, men samtidigt finns en risk för att även det publicistiska materialet kommer att delas mellan tidningarna och bli mer enformigt, säger Lars Nord, som är professor i Medievetenskap vid Mittuniversitetet.

– Det är klart det finns en lockelse när tidningar slås samman att mer och mer av det redaktionella innehållet också samordnas, för därigenom sparar man ju också pengar. Det har vi ju sett i in- och utrikesmaterial, featurematerial och sportmaterial. Det är klart att det även kan finnas en lockelse i att samordna redaktionellt material ännu mer på nyhetsområdet, och då kan det innebära en fara för mångfalden, säger Lars Nord, professor i medievetenskap.

Malena Wåhlin
malena.wahlin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".