Privata bolag vill ta över verksamheten i tornen.

Företag vill ta över flygtrafikledningen

Luftfartsverkets flygtrafikledare kan få konkurrens i framtiden. Frågan har utretts, och snart får regeringen ett slutförslag. Ett svenskt bolag, Aviation Capacity Resources, ACR, bildades redan för flera år sen med sikte på avreglering av flygtrafikledningen.

– Vi kan driva både trafikledningen på flygplatserna och även övriga serviceinsatser på flygplatserna billigare, mer kostnadseffektivt än vad de görs i dag, säger tidigare SAS-chefen Jan Carlzon, som är ordförande i bolagsstyrelsen och delägare i ACR.

– Dessutom skulle antagligen det att man konkurrensutsatte den här verksamheten tvinga monopolisten Luftfartsverket och deras anställda att bli mycket mer effektiva i sin verksamhet också. Så det gynnar även de flygplatser och den trafiken och den infrastruktur som inte bara är privat.

Hur kan pressa kostnaderna utan att det går ut över säkerheten?

– Det är mycket lätt. Säkerheten är inget hokus pokus, det finns ett fundament inom luftfarten när det gäller flygsäkerhet. Det är inte så att en monopolist har större säkerhet än ett fritt företag.

Öppnar för utländska aktörer
Ett utredningsförslag om att avreglera flygtrafikledningen kom redan under den förra regeringen. Men inga beslut fattades före valet. Nu får snart den borgerliga infrastrukturministern Åsa Torstensson ett slutförslag.

En avreglering betyder också att utländska företag kan överta ansvaret för flygledning vid svenska flygplatser.

– Man har ett gemensamt regelverk inom Europa som innebär att alla leverantörer av flygtrafiktjänst ska uppfylla samma grundkrav, så  där har man ju skapat förutsättningar för att kunna ta in bolag från andra EU-länder, till exempel, säger utredare Ingrid Cherfils vid Luftfartsstyrelsen.

Den senaste tiden har bristen på flygtrafikledare lett till täta flygförseningar, särskilt på Arlanda.

”Vi kan också utbilda flygledare”
Luftfartsverket förklarar flygledarbristen delvis med att de för några år sen skar ned på utbildningen av nya flygledare. Men det behöver inte bli någon lönedrivande konkurrens om flygledarna, med fler arbetsgivare på marknaden, säger Jan Carlzon.

– Nej, det tror jag inte. Vi kan medverka till att utbilda flygledare, också. Vår vd var tidigare utbildningsansvarig inom Luftfartsverket för flygledare, så det kan vi väl ta på oss, det kan vi göra tillsammans med olika utbildningsinsatser i Sverige.

– Men i ett övergångsskede kan man tänka sig att lönenivåerna kanske går upp.

– Det har vi räknat med precis tvärtom. Vi kommer att leverera en offert för hela tjänsten och den risken får vi stå för i så fall. Men vi vet var vi står när det gäller de villkor vi vill ha med våra trafikledare och vi vet också att vi har trafikledare som vill bli anställda hos oss, säger Jan Carlzon, i ledningen för ACR.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista