Allvarlig kritik mot vårdutbildningar

En stor del av de svenska vårdutbildningarna underkänns av Högskoleverket i en stor granskning. Nästan en fjärdedel av de 136 granskade utbildningarna har brister i nån form. Sigbrit Franke, som leder Högskoleverket, tycker resultatet är uppseendeväckande och allvarligt.

– Det är en stor andel som ifrågasätts, alldeles för stor andel jämfört med genomsnittet under de här sex åren som vi hållit på. Då har det rört sig om tio procent, nu är det betydligt mer, och det är självfallet väldigt allvarligt, säger Sigbrit Franke på Högskoleverket.

Högskoleverket har granskat vårdutbildningar vid 27 universitet och högskolor.

Läkarutbildningen klarar sig undan med en anmärkning för att ännu inte uppfylla EU-direktivet om sexårig utbildning. Svenska läkare studerar i fem och ett halvt år.

Omfattande kritik mot sjuksköterskeutbildningar
Den mest omfattande kritiken riktas mot sjuksköterskeutbildningen, där 40 procent av utbildningarna inte håller måttet, enligt Högskoleverket.

Var tredje utbildning till specialistsjuksköterska har brister.

På många ställen är det för låg nivå i den teoretiska delen av utbildningen, och för lätt att bli godkänd. Det fattas ofta kompetenta handledare under praktiken. 

Där vill Sigbrit Franke lägga större ansvar på kommuner och landsting.

De tidigare landstingsdrivna vårdutbildningarna har på senare år övergått till högskolan, och det har lett till vetenskaplig utveckling för vårdutbildningarna, men också stora påfrestningar, visar rapporten.

”Vi saknar enkla baskunskaper”
Karolinska Institutet i Stockholm, som är en av de största utbildningarna, kritiseras just för att kopplingen mellan teori och praktik är för svag.

Katarina Göransson och Madeleine Wiklund har just återvänt från praktiken till KI:s sjuksköterskeutbildning. De trivs bra, men känner igen en del av kritiken.

– Den kritiken har vi hört nu när vi varit ute på vår kliniska praktik bland sjuksköterskor och andra som jobbar inom vården, att vi har för dålig praktisk baskunskap.

– Det är ju inte kul, man valde ju KI för att trodde det var en bra skola.

– Enkla baskunskaper, som man egentligen ska kunna, som vi tyvärr inte har i utbildningen. Som igår hade vi en sårdag, där vi lärde oss om sår, och det är det enda vi har under hela utbildningen, tror jag. Det fick vi lära oss på en dag, medan vi har ett halvt år med bara forskningsmetodik, säger Madeleine Wiklund, sjuksköterskeelev vid KI.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Ulrika Lindqvist, P3 Nyheter
ulrika.lindqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".