Får inte kolla låntagaren vid sms-lån

Det blir allt vanligare att bedragare får snabba lån via sms från mobiler med falska uppgifter om ägaren. Företagen som lånar ut klarar inte alltid av att kontrollera att det är rätt person som får lånet.

Johan är en av dem som drabbats.

– Jag fick ett brev om att jag hade registrerat ett kontantkort, det hade jag inte gjort så jag skickade brevet tillbaka och sa att det och de skulle avregistrera mig.

– Innan jag fick ett brev om att det var avregistrerat så hann det dimpa ner fem fakturor från olika sms-låneinstitut.

Uppger annans namn
Bedrägeriet går alltså till så att man köper ett så kallat kontantkort till sin mobil, men uppger inte sig själv utan någon annan som ägare till kortet.

Sedan söker man via ett enkelt sms-meddelande ett lån och inom 15 minuter finns pengarna att hämta ut.

Men det blir den person som står som ägare till kontantkortet som får betala tillbaka lånet. Kritikerna till de här snabblånen säger att långivaren på 15 minuter inte hinner kolla låntagaren ordentligt.

Men Magnus Johansson, VD på företaget Mobillån, hävdar att problemet är ett annat.

Inte tillåtet
– Det är snarare att man har personer som sätter det här i system, att roffa åt sig pengar i andra personers namn. Det är inte tiden som är problemet utan den sista kontrollen mot bankerna och även den skulle kunna gå väldigt fort.

Enligt Magnus Johansson är det inte tillåtet att kolla med bankerna om låntagaren verkligen har det bankkonto han eller hon uppger. Banksekretessen hindrar bankerna från att svara på det.

Konsumentverket kritiskt
Det är Finansinspektionen som ger lånebolagen tillstånd att låna ut pengar, men tillsynen sköts av Konsumentverket.

De här bedrägerierna är en polisiär fråga, men Konsumentverket är kritisk till låneverksamheten som sådan. Bland annat till lånekostnaderna som kan motsvara en årsränta på upp till 700 procent.

Just företaget Mobillån har anmälts till Marknadsdomstolen. Gunnar Wikström är jurist på Konsumentverket.

– Vi är kritiska till hur man framhåller snabbheten i sin marknadsföring och vill att Marknadsdomstolen ska förbjuda den här snabbheten. Vi vill också att Marknadsdomstolen ska tvinga dem att ange sina avgifter på ett tydligare sätt.

Christer Fridén, Göteborg
christer.friden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista