Klart att danska DSB kör Öresundstågen

Det blev danska DSB tillsammans med brittiska First som tog hem mångmiljardkontraktet att köra Öresundstågen i framtiden. SJ, som i dag kör Öresundstrafiken på den svenska sidan sundet, var också med i kampen, men deras bud rankades av beställarna som det sämsta. 

I dag körs Öresundstågen på den svenska sidan av SJ och på den danska av DSB. Men från och med 2009 och till och med 2015 så blir det danskt på båda sidorna.

Beställarna Skånetrafiken och Danska trafikstyrelsen enades om att låta DSB som samarbetar med brittiska First ta över hela Öresundstrafiken både i Danmark och också i Skåne och Blekinge.

– Vi har konstaterat att vid en samlad bedömning av pris, kvalitet och leveranssäkerhet, så har de lämnat det mest förmånliga anbudet, säger moderaten Lars-Ingvar Ljungman, ordförande för nämnden för kollektivtrafik i Skåne.

Värt åtta miljarder kronor
Kontraktet är ett av de största någonsin i Skandinavien och värt cirka åtta miljarder kronor. Det var fyra bolag som kämpade om att få det, danska DSB tillsammans First Group, brittiska Arriva, tyska Deutsche Bahn och SJ som samarbetade med Hongkongbaserade MTR. Av de fyra buden så rankades SJ:s som det allra sämsta.

Exakt varför SJ kom på sista plats vill man inte avslöja utan hänvisar till att det rör sig om affärshemligheter. Jan Olson som är affärsutvecklingschef för SJ ställer sig också undrande till varför man förlorade.

– Vi är självklart besvikna och vi hade hoppats på att vinna den här upphandlingen.

Vad innebär det här för SJ att ni tappar Öresundstrafiken?

– Om man tittar på SJ:s resultat och lönsamhet så är det en relativt marginell påverkan, men det är inte det stora bekymret. Vi såg detta mer som en strategisk upphandling där det var viktigt för oss att visa att vi är konkurrenskraftiga i internationell miljö.

Nu när ni inte fick kontraktet, vad innebär det för er strategi att etablera er ute i Europa?

– Såtillvida påverkar det inte våra ambitioner, utan vi ser fortfarande på möjligheten att komma ut i Europa när avregleringen kommer där, det ligger definitivt i våra planer oaktat det här, säger Jan Olson, affärsutvecklingschef för SJ.

David Rasmusson, Malmö
david.rasmusson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".