Bråda dagar för Skånes arkeologer

Byggandet i Skåne, och särskilt i Malmö har ökat väldigt kraftigt de senaste åren. Det här har i sin tur lett till att arkeologerna har bråda dagar. Framförallt byggandet av Citytunneln i Malmö har lett till väldigt många fynd.

Anders Högberg är arkeolog vid Malmö Kulturmiljöer.
– Där finns allt ifrån den tiden då isen försvann här ifrån till nutid hittar vi spår från mänsklig aktivitet.

Skåne och hela Öresundsregionen är glödhet, ekonomin går på högvarv och framförallt byggandet har ökat kraftig. Bygginvesteringarna i Skåne har ökat med cirka 70 procent de senaste fyra åren.

Framförallt har bostadsbyggandet gått upp, men även stora infrastrukturprojekt som tunneln genom Hallandsåsen och bygget av Citytunneln i Malmö drar upp siffrorna.

Obligatoriskt med en arkeologisk undersökning
Och när man bygger så är det också obligatoriskt med en arkeologisk undersökning, och det gör att arkeologerna i Skåne har julafton.

Vid till exempel bygget av Citytunneln i Malmö har man under flera år haft cirka 100 arkeologer anställda för att hinna med att kartlägga det som grävs fram. Och det är ett brett spektra av fynd som gjorts längs den sträcka där tågtunneln ska gå berättar Anders Högberg.

– Vi har ett stort område, en kilometer in från brofästet som innehåller en ganska unik plats från 4 000 till 3 500 år före Kristus, där stenåldersmänniskorna haft ett stort gravområde, med storstensgravar och vad vi kallar för långdösar, som är stora monument i landskapet.

Där har man träffats och haft rituella måltider tillsammans och haft allmänna samkväm. På samma plats så har vi hittat en liten by, fast den byn är ett par tusen år yngre, den från cirka 2 000 år före Kristus. En unik plats i Sverige.

7 500 år gammal fiskemjärde
Bland annat har man hittat ett stort gravområde från stenåldern och resterna av en 4 000 år gammal by. Men det kanske mest uppmärksammade fyndet är det av en 7 500 år gammal fiskemjärde.

– Det var utanför centralstationen, där man ska gräva ned den nya perrongen för Citytunneln. När man schaktade bort fyllnadsmassorna fram för allt från 1800-talet, så under dem så hittade vi resterna efter sporadiska stenåldersaktiviteter.

Där en fiskare en gång i tiden hade lagt ut sin mjärde och sen av en eller annan anledning blev den kvar. Om inte Citytunnel hade byggts så hade vi inte vetat så mycket om detta som vi vet. Eftersom då hade vi inte haft chans att gräva upp det som vi har gjort.

David Rasmusson, Ekot i Malmö
david.rasmusson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".