Skrotningspremie för skräpande båtar

Allt fler båtar lämnas att förfalla på båtklubbarnas uppläggningsplatser. Plastbåtar tillverkade på 70-talet är idag slitna och har blivit för dyra att reparera. En lösning skulle kunna vara en skrotningspremie. (Radio Stockholm)

Per Göran Traung är ordförande i svenska båtunionens juridiska kommitté, båtägare och själv medlem i en båtklubb med övergivna båtar.

– De som har de här äldre båtarna kanske säger att de ska skaffa något nytt, och så gör man det, men så blir de gamla båtarna liggande osålda för det finns ingen egentlig marknad för dem och då blir de mer eller mindre övergivna på till exempel båtklubbarna, säger han.

2000 kronor per ton
Problemet med övergivna båtar växer. Många av första generationens plastbåtar har nu gjort sitt. Att skrota en båt kostar 2000 kronor per ton, så det kan bli många tusenlappar för att bli av med sin båt.

Träbåtar går ju att göra sig av med genom att till exempel elda upp dem, där är problemet istället de båtar som lämnas kvar i vattnet under vinterhalvåret.

– Speciellt gamla träbåtar kan råka ut för att de sjunker och då har man risken för utsläpp av olja och bensin som är miljöfarligt, säger Per Göran Traung

Skrotningspremie
Ett sätt att lösa problemet med båtar som ligger och skräpar skulle kunna vara en skrotningspremie, som för bilar, att båtägare alltså får en summa pengar för att lämna sin båt på skroten istället för att överge den.

– Det skulle nog vara ett steg i rätt riktning om man kunde komma fram till ett sådant system. Det är naturligtvis bättre med ju mer skrotningspremie man kan få, men det kräver nog en hel del undersökning innan man kan sätta igång det hela, säger han.

Ylva Bogegård, SR Stockholm
ylva.bogegård@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".