Bilexpert tror inte på svenskt Volvoköp

Mycket talar för att Ford inom kort kommer att sälja Volvo Personvagnar. En rad rykten florerar och på söndagen fanns uppgifter i brittisk press om att Volvo kan komma att bli svenskt igen. Uppgifterna gjorde gällande att familjen Wallenbergs Investor är spekulant på Volvo. Men Christer Karlsson, professor vid Handelshögskolan i Köpenhamn, tror inte på ett Investorköp av Volvo även om Ford skulle behöva pengarna från en Volvoförsäljning.

– Ford är mycket pressat att sälja. Det går extremt dåligt, företaget förlorar massor av pengar, framför allt i USA, och man behöver få in kapital. Ford hör sig för på olika ställen och då uppstår naturligtvis sådana här rykten, säger Christer Karlsson.

Att en riskkapitalist eller ett investmentbolag som Investor skulle köpa Volvo är ett alternativ, enligt fordonsexperten Christer Karlsson.

Inga kommentarer från Investor
Investors informationschef Fredrik Lindgren säger att bolaget aldrig kommenterar rykten och spekulationer.

Han vill inte hypotetiskt diskutera om det skulle kunna bli aktuellt för Investor att köpa Volvo Personvagnar.

Enligt Christer Karlsson finns det flera exempel på senare tid där investerare köpt biltillverkare av finansiella skäl utan att annars ha varit aktiva inom bilindustrin.

– Chrysler har nyligen sålts så och för Jaguar och Rover är det samma sak. Men vi har väl inte sett framgångarna för detta ännu. Så det blir spännande att se om någon kan vända ett bilföretag om han dessutom inte expert på bilindustrin, säger han.

Ringa koppling till bilindustrin
Investor har visserligen en koppling till bilindustrin genom sitt ägande i lastbilstillverkaren Scania, som tidigare hade en koppling till Saab.

Men att damma av de gamla planerna på att slå samman Volvo och Saab, tror inte Christer Karlsson på.

Det är knappast realistiskt att Volvo Personvagnar skulle bli svenskt igen.

Asiatiskt företag trolig köpare
Mer troligt är att en asiatisk masstillverkare av personbilar köper Volvo för att få ett kvalitetsvarumärke,

Det skulle också vara säkrare för de svenska bilarbetarna än om en riskkapitalist köper, säger Christer Karlsson.

– De som säkrast skulle innebära jobb här är nog någon masstillverkare som vill komplettera med en lyxtillverkning. Man kan tänka sig att den då i en högre utsträckning kan finnas kvar i Sverige. Det bör vara någon som lägger vikt vid den svenska profilen, medan en ”venture capitalist” kan lägga tillverkningen precis var som helst, säger Christer Karlsson.

Robert Sennerdal
robert.sennerdal@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".