Klicka för större grafik.

Försäljningen av lusmedel ökar

Försäljningen av medel mot hårlöss ökar. Nya, tuffare löss kan vara orsaken. Nu undersöker Smittskyddsinstitutet om de svenska lössen kan ha blivit resistenta, motsåndskraftiga, mot de läkemedel som finns.

Johan Lindh är projektledare på Smittskyddsinstitutet.  

– Det har skett en ökning under hela 90-talet. Det kan mycket väl vara så att det har spridits resistens resistens bland parasiterna så att medlen inte tar. Det är det vi ska undersöka, om det kan vara så, säger han.

Nu ska Smittskyddsinstitutet undersöka hur lössen reagerar på svenskarnas mest använda lusmedel Prioderm. Det är ett medel som landets Apotek säljer mellan 15 000 och 19 000 förpackningar av per månad.

Större dagisgrupper
Johan Lindh har hittills studerat löss från en handfull barn som har behandlats med lusmedlet utan att bli av med lössen. Men lössen har hittills dött bara efter någon timme i en miljö preparerad med medlet. Så det kan också handla om att barnens hår inte har tvättats enligt anvisningarna. Det kan också handla om att den angripne har blivit fri från lössen men har drabbats en andra gång.

En annan orsak till att det går åt mer lusmedel nu än tidigare kan vara att grupperna på dagis och i skolklasserna har blivit större, för det är när folk samlas som lössen sprids.

ligga på framkant
Ännu saknas bevis för att hårlöss i Sverige ska ha utvecklat resistens, alltså motståndskraft, men det har bland annat skett i Danmark och i Frankrike, enligt Johan Lindh.

– När det gäller resistens får vi hoppas att vi kan ligga på framkant så att vi kan få fram nya medel som lössen har svårare att utveckla resistens mot och det här sätter ju lite press på tillverkarna, säger han.

Peter Öberg.
peter.oberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".