Fler utnyttjar SJ:s restidsgaranti

Utnyttjandet av SJ: s restidsgaranti har ökat markant. Förra året kostade det företaget 40 miljoner kronor. En anledning är att fler tåg var försenade än normalt.

Men det beror också på att SJ blivit bättre på att upplysa sina kunder om att restidsgarantin finns, säger Maria Cederberg, chef för SJ: s kundtjänst.

– Vi talar om det här för våra resenärer och det är dels för att ska känna sig trygga. Tanken är naturligtvis att alla ska komma fram i tid, säger hon.

Restidsgarantin träder i kraft vid större förseningar och innebär att resenärerna ersätts för hela tågresan. De får dock inte tillbaka sina utgifter i rena pengar, utan i form av ett värdebevis som kan användas för att köpa en ny biljett.

SJ vill av konkurrensskäl inte svara på hur många kunder som utnyttjar garantin, men uppger att det har skett en stor ökning sedan den infördes 2004.

Det första halvåret garantin fanns kostade den företaget 5,6 miljoner kronor och räknat på hela förra året blev slutsumman 40 miljoner. Mer än så vill SJ inte avslöja.

– Det är en konkurrensfördel mot andra. Så det vill vi behålla själva, säger hon.

Förra året var ett av tio tåg försenat, det vill säga kom fram till ankomststationen mer än fem minuter efter utsatt tid. I år ser statistiken lite bättre ut - hittills har åtta procent av SJ: s tåg inte kommit fram i tid. Edvard Lind, pressinformatör på SJ, förklarar förra årets förseningar så här.

– Vi har under de senaste åren haft en resandeökning på nästan tio procent och det är idag fler tåg än någonsin på samma spår och det skapar mindre marginaler och ett mer störningskänsligt system, säger han.

Nora Yous i Stockholm tycker att SJ: s tåg ofta är försenade och hon har nyligen utnyttjat restidsgarantin.

– Jag utnyttjade den senast när jag åkte från Grythyttan till Stockholm och tåget var två timmar försenat.

Vad tycker du om restidsgarantin?

– Det är ett bra initiativ eftersom de så ofta är försenade, jag tror dock att det är ganska långa väntetider, eftersom de behandlar varje fall individuellt, säger hon.

Marit Sundberg
marit.sundberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista