Amerikanska GM tappar mer till japaner

Försäljningen av bilar rasar för de stora amerikanska biltillverkarna. Värst är det för General Motors, som fortsätter att förlora marknadsandelar till de japanska bolagen.

”De tre stora amerikanerna” i anrika biltillverkarstaden Detroit, GM, Ford och Chrysler, har tappat rejält med marknadsandelar, visar statistik för juni. Istället vinner de tre japanerna mark.

Värst går det för General Motors, med märken som Cadillac, Opel och SAAB. GM sålde 21,3 procent färre bilar i juni i år jämfört med juni förra året.

Priskrig
GM anser att tappet beror på att juni förra året var speciellt starkt och på ett pågående priskrig för stora pickup-truckar, en nisch som alltid varit de amerikanska bolagens starkaste segment, men som Toyota nu ser ut att vinna.

Även Ford, med märken som Mazda, Jaguar och Volvo, gick dåligt med en nedgång på 8,1 procent och Chrysler likaså.

Vinnarna är de japanska bolagen som läst marknaden bättre.

Snart näst störst
Det största bolaget Toyota ökade sin försäljning med 10,2 procent och är nu snuddande nära att gå om Ford. Då blir man den näst största biltillverkaren i USA.

Även Honda och Nissan ökar sin försäljning på den amerikanska marknaden, där det säljs knappt en och en halv miljon bilar varje månad.

I takt med att de amerikanska biljättarnas tappat marknadsandelar de senaste åren har det spekulerats i nya ägarstrukturer och att amerikanerna måste sälja bolag.

GM skulle sälja SAAB och senast kom nya rykten om att Ford skulle sälja Volvo, ett bolag som enligt bedömare skulle kunna säljas för ett bra pris.

Jesper Lindau, Washington
jesper.lindau@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".