Kan kosta dubbelt.

Kortköp utomlands kan bli dyrt

Svenskar som använder sitt bankkort utomlands riskerar att få betala höga växlingsavgifter. Det handlar om butiksköp som växlas direkt på plats och redovisas i svenska kronor.


Växlingsavgifterna kan då bli mer än dubbelt så höga än om köpet redovisas i den utländska valutan, som är det vanliga.

– Min bedömning är att här har det givits en möjlighet för vissa butiker att faktiskt ge sig in i en ny affärsnisch att vara med att växla om pengar.

– Och genom att då ta ett påslag som i väldigt många fall är väldigt mycket högre än vad Nordea till exempel skulle kunna göra om vi växlar om pengarna här i Sverige. Så kan de naturligtvis vara med och tjäna pengar på det här, säger Magnus Pettersson, chef för Nordeakort.

Och vem är förlorare på det?

– Det är alltid kunden som betalar i slutänden, säger han.

De senaste åren har det utomlands blivit vanligare att kunden får möjlighet att välja om ett bankomatuttag eller butiksköp ska anges i kundens egen valuta, till exempel i svenska kronor för svenska kunder, istället för att köpet som vanligt redovisa i den utländska valutan, till exempel euro.

Men om en utländsk butik eller bank redovisar ett köp eller uttag i kronor, växlar de också samtidigt för kundens räkning. Och enligt Ekots undersökning kan växlingsavgifterna då bli mer än dubbelt så dyra.

Nordea säger att de kan ersätta kunder som fått betala oskäliga växlingsavgifter. Men hos bankkollegan Swedbank är tongångarna tuffare, kunden får helt enkelt skylla sig själv, det finns inget banken kan göra, säger Mårten Hallén ansvarig för kort på Swedbank.

– Vi kan tyvärr inte göra någonting utan det man har handlat och det belopp som står på köpnotan är ju det som kunden har kvitterat.

Så Swedbank hjälper inte kunden om de anser att de har fått betala oskäligt höga avgifter?

– Vi kan inte göra så mycket utan det är det belopp på kvittot som kunden har fått, även om vi skulle reklamera det så får vi tillbaka ett sådant kvitto. Det ligger inte i våra händer, utan man har accepterat det köpet när man har handlat, säger Mårten Hallén.

Micael Kallin
micael.kallin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".