Kopparstölder hotar infrastrukturen

Stölderna av kopparkablar har nu blivit ett hot mot infrastrukturen i Sverige. Det konstaterar Rikspolisstyrelsen i en ny rapport.

Bara i västra Sverige har stölderna kostat Banverket flera miljoner och många tåg blir försenade.

– De senaste 1,5 åren så har kopparstölderna ökat och varannan, var tredje dag, så sker någon form av kopparstöld. Vi märker det framförallt genom att det blir många tågstörningar, det påverkar järnvägen negativt, säger Tommy Kangasvieri, chef för finanspolisen vid Rikspolisstyrelsen.

I takt med att världsmarknadspriserna på metaller och främst då koppar rusat i höjden, så fortsätter metallstölderna att ställa till stora problem.

Stora problem
Banverket har stora problem när kablar stjäls från det viktiga signalsäkerhetssystemet som ska hålla koll på var tågen befinner sig. Tjuvarna sliter upp ledningarna ur marken. Det skapar tågförseningar och försämrar säkerheten för tågen.

Någon sammanställning över vad det här kostar finns inte, men bara i Banverkets västra region sker två till tre stölder i veckan vilket innebär kostnader på runt 2,6 miljoner kronor per år.

Vid byggnationen av en ny järnväg mellan Falköping och Skövde har 25 ton koppar stulits senaste året. Det är bara några exempel. Ofta resulterar stölderna i tågförseningar, berättar trafiksäkerhetssamordnare Jari Kokko.

– Det är relativt allvarligt. Det sker så mycket, så ofta. Just nu ser jag ingen ljusning i det hela, säger han.

Ingen minskning av stölderna
Även kraftbolagen har stora problem. Ekot har kontaktat samtliga tre stora kraftbolag i Sverige och ingen ser någon minskning av stölderna senaste halvåret.

Även mindre lokala kraftbolag drabbas.

– Om man jobbar ute längs vägen och tar fikarast har de ju varit så pass fräcka och tagit rullar med kabel på under tiden. De är duktiga, säger Göran Svensson, nätchef på småländska Vaggeryds energi.

Kraftbolag och banverk tvingas nu sätta in väktarbolag på många håll för att skydda kopparkablarna.

Enligt en ny rapport från Rikspolisstyrelsen konstaterar man att stölderna ofta är organiserade med koncentration till västra Sverige och Göteborg.

Skrothandlarna bör kontrolleras
Skrothandlarna är lite av spindeln i nätet innan det mesta av metallen försvinner utomlands till Kina och Indien.

Rikspolisstyrelsen tycker att problemen nu är så stora att man vill ha in bekämpningen i polisens mängdbrottssatsning och man uppmanar nu polisdistrikten i landet att kartlägga stölderna och sätta in åtgärder.

Rikspolisen kräver noggrannare kontroll av landets skrothandlare.

– I slutet av 90-talet avreglerade man den här handeln. Tillsynsmöjligheterna minskade ju och där bör man kanske bygga upp mer kontroll för att komma åt den här problematiken på ett bättre sätt, säger Tommy Kangasvieri.

Peter Jernberg, SR Jönköping
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".