Pendlare och glesbygd förlorare om bensinskatten höjs

Miljöminister Andreas Carlgrens utspel om höjt bensinpris för att minska koldioxidutsläppen har väckt kommentarer under måndagen. Bland annat får han kritik från (kd) och (m), och buden om hur stor höjningen blir har varit många. Det har talats om allt från 75 öre till 10 kronor litern.

Krister Sandberg, nationalekonom på Statens institut för kommunikationsanalys, har räknat ut vad en höjning på drygt 3 kronor litern skulle innebära för en vanlig konsument.

– Om man tittar på riket som helhet kommer man öka bensinutgifterna med 2 300 kronor per år för ett genomsnittligt hushåll.

Fler alternativ med samma effekt
– Sedan om man tittar på en geografisk indelning, då är det framför allt pendlingskommunerna runt storstäderna, men även glesbygdskommunerna i Norrland som kommer att drabbas extra hårt eftersom de kör rätt så långa sträckor idag och sedan är det svårt att ställa om sig så fort.

Naturskyddsföreningen förespråkar också en höjning av bensinpriset, men enligt Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen, finns det även andra alternativ till en höjning av koldioxidskatten 

– Vi kallar det en fossildrivmedelsbubbla, det vill säga att man begränsar mängden bensin och diesel som man får sälja, och det andra alternativet brukar kalla biodrivmedelscertifikat, det vill säga att man tvingar oljebranschen höja andelen biodrivmedel i sin försäljning.

– Effekten för konsumenten blir ungefär densamma om man höjer koldioxidskatten eller om man använder de andra metoderna. Men de här mer reglerade metoderna är kanske lättare att få igenom politiskt. Nackdelen är att de tar längre tid, säger Magnus Nilsson. 

Väcker många reaktioner
Miljöministerns besked att det kommer ett regeringsförslag om höjd bensinskatt väcker reaktioner hos de andra partierna. Moderaternas Lennart Hedquist, som är ordförande i riksdagens skatteutskott, säger att det finns andra åtgärder som är mer effektiva mot koldioxidutsläppen som att skrota äldre bilar utan katalysator och stimulera fler moderna dieselbilar. Och kristdemokraterna som istället har lovat att sänka bensinskatterna så sent som i sitt riksting i förra veckan kritiserar Andreas Carlgren. 

Sven-Gunnar Persson, som är kristdemokraternas man i miljö och jordbruksutskottet.

– Jag tror det är olyckligt att nu låsa sig vid vilken åtgärd man ska ha och vilken sektor som ska bära de största åtagandena i klimatberedningens förslag, säger han.

Annika Digreus
annika.digreus@sr.se
Jon Andersson
jon.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".