Säkrare vägar kan minska dödsolyckor

Över 70 procent av de dödsfall i trafiken som skedde första halvåret i år hade sannolikt kunnat undvikas om vägarna haft en säkrare utformning.

Det menar trafiksäkerhetsorganisationen NTF som på tisdagen presenterar en granskning av dödsolyckor i trafiken under årets sex första månader.

– Vi har tittat på konsekvenserna av vad konsekvenserna av en olycka kan bli om vägen inte är utformad eller anpassad efter hastighetsgränsen. Vi ifrågasätter inte att det mänskliga misstaget som leder till olycka, men olyckans konsekvenser kanske har en annan skuldinnehavare.

– Det är klart att det är mitt fel om jag kör av vägen, men är det verkligen mitt fel om jag dör mot en stolpe eller sten eller ett träd. Den frågan tycker jag man ska diskutera, säger Thomas Carlson, mediechef på NTF.

Enligt siffror från NTF så dog 201 människor i trafiken det första halvåret i år. Exempel på saker i trafikmiljön som bidragit till dödsolyckorna är bland annat att mitträcke saknats och att området vid sidan av vägen innehållit för många risker som till exempel stenar, stolpar och träd.

Men det viktigaste och billigaste sättet att få ner antalet dödsolyckor är enligt NTF att anpassa hastighetsgränsen efter vägens standard.

– De hastighetsgränser som vi har idag de sattes för 35- 40 år sedan, då vi hade helt andra förutsättningar, helt andra bilar, helt annat synsätt. Idag så har vi ett trafiksäkerhetsmål som på sikt ska innebära noll döda och svårt skadade.

– Det innebär att man också måste anpassa hastighetsgränserna efter det. Det har man inte gjort idag, säger Thomas Carlson.

På en bensinmack utanför Stockholm har Bengt Ryn stannat för att tanka bilen. Han tycker att det finns saker i trafikmiljön som skulle behöva förbättras.

– Jag skulle vilja ha fler mitträcken och refuger, speciellt i kurvor. En del trafikanter har en viss förmåga att gena ganska kraftigt genom kurvor. Är det skymda kurvor är man illa ute bland.

Känner du dig osäker när du kör bil?

– Nej, men man får vara vaksam, säger Bengt Ryn.

Jon Andersson
jon.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".