S överväger ny skolpolitik

Socialdemokraterna omprövar sin skolpolitik. Väljarna har inget förtroende för den gaml, säger Marie Granlund, ordförande i den grupp som leder arbetet.

– En del är att den här flumskoleprägeln har satt sig på oss, och det vill vi komma bort ifrån. Men sedan handlar det ju också om att vi inte har lyckats ge alla barn den kunskap som de faktiskt har rätt att kräva, säger Marie Granlund.

Idag, torsdag, presenterade socialdemokraterna underlaget som ska leda fram till en ny skolpolitik. Materialet skickas nu ut på ett så kallat rådslag i partiet där medlemmar och andra intresserade uppmanas att komma med synpunkter, och utifrån de synpunkterna kommer sedan ett nytt skolpolitiskt program i november.

Förtroendet har sjunkit
I rapporten konstateras bland annat att väljarnas förtroende för den socialdemokratiska skolpolitiken har sjunkit, att den förda politiken har misslyckats med att ge alla elever nödvändiga kunskaper och därför ska nu partimedlemmarna fundera över följande frågor. 

Ska barnen börja lära sig läsa redan i förskolan? I vilken årskurs ska det finnas nationella prov? När ska eleverna få betyg? 

Marie Granlund har idag inget säkert svar. 

– Det vet inte jag. Det är precis det vi går ut och frågar om. Tycker man att det är bra som det är idag i årskurs åtta, eller kan man tänka sig i årskurs sex eller årskurs sju. Det enda vi är alldeles övertygade om är att det är fel att ge sjuåringar betygsliknande omdömen som det är idag. 

Ska kepsen vara på eller av i klassrummet? 

– Det tycker vi är en fråga för läraren. Det är jag alldeles övertygad om att läraren kan hantera det.  

Det återstår att se hur stora förändringar det i slutändan blir frågan om. På socialdemokraternas kongress 2005 ville partiledningen sänka gränsen för när eleverna gör nationella prov från årskurs fem till årskurs tre, men förslaget röstades ned av kongressen.   

Lättare enas över blockgränserna
Nu ger partiledningen på nytt antydningar i samma riktning. Och skulle det senare också resultera i konkreta förslag kommer det att bli lättare att enas om skolpolitiken över blockgränserna, säger skolminister Jan Björklund. 

– Självfallet ökar de möjligheterna om de fullföljer tankegångarna på tidigare betyg och nationella prov. Då har de i princip anslutit sig till den borgliga regeringens skolpolitik och då blir vi ju självklart överens. Det blir mycket bredare enighet än idag, säger Björklund.

Pontus Mattson
pontus.mattson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".